Afgifter fører til salg af hurtigfærge
Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge, Max. Færgen skal fremover operere i Middelhavet. Årsagen til salget skal findes i CO2-afgifter, som tvinger rederiet til at drosle ned på Kattegat.
Høje afgifter på CO2 fra både EU og Danmark har ført til, at Molslinjen har solgt hurtigfærgen Max.
”Vi må erkende, at vores planer for sejlads med fire hurtigfærger på Kattegat ikke kan hænge sammen, når vi pålægges store afgifter fra EU og herhjemme samtidig med, at vi oplever stærkt stigende lønomkostninger”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Max er Molslinjens mindste og ældste hurtigfærge. Max blev bygget hos det australske Incat-værft i Tasmanien med levering sommeren 1998. Udover sejlads på Kattegat og Bornholm har Molslinjen også opereret hurtigfærgen på ruterne North Sydney - Port Aux Basques (Canada), Riga - Stockholm og Portsmouth – Caen (Engelske Kanal).
Færgen har været en stor del af den turn around, som Molslinjen oplevede i 2011, hvor fokus på større færger fra Aarhus fik rederiet på ret kurs. Max har siden 2018 fungeret som højkapacitetsfærge på den bornholmske rute mellem Rønne og Ystad, men her blev den for nylig erstattet af Express 1.
Max ligger nu i havnen i Ebeltoft, hvor den holdes klar til indsættelse på Kattegat i tilfælde af tekniske udfordringer på en af de andre færger.
Max overtages af de nye ejere ved udgangen af 2024.
Molslinjen har igangsat den grønne omstilling med investeringer i elfærger på vej til Samsø og Als, rederiet har indsat elfærge på Fanølinjen, og på Øresund sejler der skibe med nogle af verdens største færgebatterier ladet med helt grøn strøm.
”Nu kommer turen til Kattegat, som kan blive verdens hidtil største og mest ambitiøse elektrificerings-projekt for færger. Så mens vi rammes af afgifter, er vores håb, at politikerne husker deres løfte om hjælp til den omstilling gennem de grønne støttepuljer”, siger Kristian Durhuus.
Kontakter
Jesper MaackPR & Communication Manager
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 21 skibe driver selskabet i alt 10 ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea, med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Ruten er senere blevet omdøbt til Øresundslinjen. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Udsolgt hurtigfærge venter på de jyske fodboldfans8.5.2024 13:13:54 CEST | Pressemeddelelse
DBU Pokalen skal til Jylland. Så meget ligger fast, når Silkeborg og AGF torsdag mødes i pokalfinalen i Parken. Det ligger også fast, at de jyske fodboldfans skal samme vej - og derfor følger Molslinjens kaptajn med i kampens forløb.
Den tredje färjan hos Öresundslinjen förbereds för att segla på grön el7.5.2024 10:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter att ha elektrifierat färjorna Tycho Brahe och Aurora, är det nu dags för färjan Hamlet att konverteras till batteridrift, laddad med förnybar el från vind-, vatten- och solenergi.
Tredje færge hos Øresundslinjen gøres klar til at sejle på grøn strøm7.5.2024 10:01:22 CEST | Pressemeddelelse
Efter elektrificeringen af færgerne, Tycho Brahe og Aurora, så gør Øresundslinjen nu klar til at konvertere den tredje færge, M/F Hamlet, til drift på batterier ladet med strøm fra vind- og solenergi.
Økonomi-komet jagter kendskab til søs3.5.2024 08:40:12 CEST | Pressemeddelelse
Den hastigt voksende økonomikonsulent-virksomhed, Keepers, står til søs efter bedre kendskab. Keepers er derfor gået ombord hos Molslinjen, hvor firmaet fremover vil lægge navn til færgernes lounge for business-rejsende.
Molslinjen vinder AI-award i USA16.4.2024 07:21:23 CEST | Pressemeddelelse
På en scene i Orlando, Florida blev Molslinjen i nat dansk tid udråbt som vindere af Franz Edelman Award, der betragtes som "Nobelprisen i Operations Research”. Molslinjen vandt den prestigefyldte pris foran giganter som tyske ALDI, American Airlines, McDonalds i Kina, Indiske Tata Steel Limited og hollandske Transvision.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum