ISS vinder syvårig aftale med staten til over 1,5 mia. kroner

Den statslige ejendomsadministrator og bygherre Bygningsstyrelsen har valgt servicevirksomheden ISS som leverandør til bølge 3 af Statens Facility Management. Aftalen omfatter ca. 60 statslige institutioner og løber over syv år med en samlet værdi på lige over 1,5 milliarder kroner.

Det bliver ISS, der fra 1. maj 2024 og syv år frem skal levere en bred vifte af serviceydelser til ca. 60 statslige institutioner og 14.000 ansatte på bølge 3, som er den sidste af de i alt tre udrulningsbølger, som udgør Statens Facility Management.

Den nye aftale dækker serviceområderne kantine, renhold, intern service, indvendigt vedligehold, affaldshåndtering, sikkerhed og udendørsarealer som ISS fra maj 2024 skal levere til de statslige institutioner.

Mette Balling Lisby, vicedirektør i Bygningsstyrelsen, siger:

”ISS er en stærk og meget erfaren spiller på markedet, som vi i dag har et godt samarbejde med på Bølge 1 af Statens Facility Management. ISS vinder, fordi pris og kvalitet igennem hele deres tilbud går hånd i hånd. Samtidig ser vi en række ambitiøse og realistiske mål inden for den grønne omstilling.”

Hans Henrick Berendtsen, interim CEO i den danske del af ISS, siger:

”Det er en stor og vigtig dag for ISS, hvor vi i den grad kan og skal være stolte. Sammen med Bygningsstyrelsen har vi skabt en attraktiv løsning, der byder på meget ambitiøse digitale og bæredygtige tiltag, som understøtter Bygningsstyrelsens arbejde med at professionalisere og sikre høj kvalitet i serviceleverancerne af Statens Facility Management.”

”Vi glæder os til at løfte brugeroplevelsen til det næste niveau for de mere end 14.000 statslige ansatte på Bølge 3. Det er også en stor glæde at udvide partnerskabet med Bygningsstyrelsen, hvor ISS siden 2019 har været med til at sikre et højt og effektivt serviceniveau til gavn for de 20.000 statslige ansatte på bølge 1.”

Fokus på digitale og bæredygtige løsninger
I den syv år lange milliardkontrakt har Bygningsstyrelsen særligt lagt vægt på, at leverandøren på bølge 3 har kunnet dokumentere erfaring med institutioner på mange forskellige lokaliteter og et alsidigt kundesegment, erfaring med overtagelse og integrering af nye medarbejdere samt dokumenteret erfaring med at løse serviceopgaver med fokus på bæredygtighed og grøn omstilling.

”Vi har i fire år haft et stærkt partnerskab med Bygningsstyrelsen, hvor vi har vist, at ISS har leveret en solid og effektiv serviceleverance med fokus på høj kvalitet, bæredygtighed og grøn omstilling. Vi har taget de vigtigste erfaringer, data og viden med ind i måden at kvalitetssikre serviceleverancen på i bølge 3 for de mere end 20.000 daglige brugere, der er omfattet af den første udrulningsbølge af Statens Facility Management,” siger Henrick Berendtsen, Interim CEO i ISS’ danske forretning.

Tilbage i 2017 vandt ISS den første etape af Statens Facility Management med opstart i 2019. I den leverer ISS ydelser på tværs af hele landet til 31 statslige institutioner herunder services som kantine, rengøring, intern service, udendørsarealer, sikkerhed, vedligehold og affaldssortering.

Når kontrakten starter op næste år, byder ISS også velkommen til cirka 130 nye kollegaer, der er ansat i staten eller hos en leverandør til staten.

Kontraktindgåelsen mellem ISS og Bygningsstyrelsen sker efter standstill-perioden den 20. november.

Fakta bølge 3:

• 14.000 statslige ansatte
  • 60 statslige institutioner
  • Ca. 240 lokationer
  • Aftalen har en årlig værdi på lige under 300 millioner kroner om året.
  • 130 medarbejdere bliver overdraget til ISS

Serviceområder