ISS opnår Svanemærket for alle Rambølls kantiner i Danmark

Servicekoncernen ISS og rådgivningsvirksomheden Rambøll har netop fået certificeret alle Rambølls kantiner i Danmark med det grønne miljømærke, Svanemærket, som er en af verdens skrappeste og mest ambitiøse miljøcertificeringer. Certificeringen er opnået gennem en dedikeret indsats, hvor fokus har været på at øge andelen af økologi, reducere kødforbruget med 25 pct og mindske madspildet med 20 pct gennem et nyt madkoncept i kantinerne.

De fleste kender den hvide svane, der er afbilledet på en grøn cirkel med hvide striber. Svanemærket. Bredt anerkendt som et kvalitetsstempel fra en uvildig tredjepart på, at der bliver levet op til skrappe miljøkrav.

Tre kantiner, der ligger i henholdsvis Aarhus, København, og Esbjerg, som ISS driver for Rambøll, har netop opnået Svanemærket. Det er et synligt bevis på, at virksomhederne går forrest med at drive grønnere kantiner med reduceret miljø- og klimabelastning.

”Vi har en meget klar strategi om at være grøn frontløber i vores rådgivning til vores kunder, og ikke mindst hos os selv. Derfor er vi også meget tilfredse med, at vores dedikerede indsats sammen med ISS har båret frugt, og vi nu har et synligt bevis for, at vores kantiner er nogle af de mest miljøvenlige i branchen,” siger Kristian Weinkauf, operation manager for Facility Management i Rambøll og tilføjer:

”Fra begyndelsen af vores partnerskab med ISS har målsætningen været, at vi skal have Danmarks mest klimavenlige kantiner. Vi er godt på vej med Svanemærket, men vi er endnu mere ambitiøse, og vi vil fortsætte vores dedikerede arbejde med at reducere vores klimaaftryk yderligere.”

Svanemærket er blandt andet opnået ved, at:

• ISS og Rambøll har øget andelen af økologi til over 90 pct. i kantinen i Aarhus, og mellem 60-90 pct. i kantinerne i Esbjerg og København
  • Reducere madspildet med 20 procent siden april i år ved at bruge et innovativt system, Winnow, der med kunstig intelligens kan måle og reducere madspildet fra gæsternes tallerkner
  • Nedbringe kødforbruget med 25 procent siden begyndelsen af året ved at introducere et nyt madkoncept med flere vegetariske retter

”Som Danmarks største servicevirksomhed har vi et stort ansvar for at understøtte den grønne omstilling i samfundet. Derfor er vi også meget bevidste om at levere vores services på en miljøvenlig måde. Svanemærkningen af vores kantiner i Rambøll er en anerkendelse af vores indsats og vores medarbejdere, som har arbejdet dedikeret med at indføre grønnere og mere klimavenlige løsninger i kantinen, og som er blevet taget rigtigt godt imod af Rambølls medarbejdere,” siger Simon Dalsø, Key Account Executive i ISS og ansvarlig for samarbejdet med Rambøll.

”Det er glædeligt, at ISS og Rambøll har fået certificeret kantinerne i Rambøll med Svanemærket. Vi håber, at det kan være med til at inspirere endnu flere virksomheder til at følge trop og på den måde være med til at fremme den grønne omstilling og gøre en forskel for miljø og klima,” siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Ifølge Miljømærkning Danmark kender 93 procent af danskerne Svanemærket og 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de vælger varer.

Fakta om svanemærkede spisesteder

Et svanemærket spisested reducerer miljø- og klimabelastningen og er bl.a. kendetegnet ved at:

• Fremme mad med lav miljø- og klimabelastning
  • Servere en høj andel økologisk mad og drikke
  • Servere minimum en vegetarisk ret til frokost og middag
  • Kildesortere affald og forebygger madspild
  • Undgå engangsartikler til daglig servering
  • Begrænse brug af uønskede kemikalier
  • Begrænse forbruget af energi og vand
  • Oplære medarbejdere i miljøarbejdet.

Læs mere om svanemærkede spisesteder her: https://www.svanemaerket.dk/erhverv/virksomheder/spisesteder