Fra graduate til leder for 250 medarbejdere

33-årige Thomas Østergaard er kundedirektør i ISS og ansvarlig for ISS' kontrakt med DSB, som servicevirksomheden har haft samarbejde med i over 60 år. På lidt over fem år er han gået fra graduate til kundedirektør med ansvar for over 250 medarbejdere. Transparens, ærlighed og tillid er nøglen til at lykkes som leder, mener han.

Allerede da Thomas Østergaard som ganske ung kæmpede med jævnaldrende på grønsværen i den hæderkronede fynske fodboldklub B1913 var ambitionerne skyhøje. Professionel fodboldspiller. Intet mindre. Men selvom evnerne på banen ikke helt rakte til, at han kunne leve af sin hobby, har det høje ambitionsniveau fulgt med ham ind i sit voksne liv.

”Jeg er meget ambitiøs, i alt jeg laver. Et meget stort konkurrencemenneske. Og det er min drivkraft, og har været det indtil nu,” siger 33-årige Thomas Østergaard, der i dag er kundedirektør i ISS, og har det daglige ansvar med vores kontrakt med DSB, hvor ISS står for rengøring af togene, graffitiafrensning, værkstedsrengøring og affaldssortering på 23 lokationer over hele landet.

Thomas Østergaards trygge base er hjemmet med kone og to drenge i Årslev lige syd for Odense. Samtidig er det også lidt nemmere at bo i midten af Danmark, når arbejdsstederne dækker hele Danmark.

Med ansvar for over 250 medarbejdere leder Thomas Østergaard ud fra devisen om, at der skal være tillid, transparens og ærlighed mellem ham og sine medarbejdere. Ellers er det ikke ægte. Og derfor gør han også meget ud af at være en tillidsbaseret, transparent og en ærlig leder overfor sine medarbejdere.

”Ellers fungerer det ikke for mig. Der skal være højt til loftet, og tillid fra min side til, at opgaverne bliver løst. Og det gør de. Ledelse handler jo også om, at man tør uddelegere ansvar til ens medarbejdere, så de også kan vokse som ledere. Det er jeg helt overbevist om, skaber bedre resultater,” siger han.

For med mange lokationer over hele landet ville det være naturstridigt at kunne være fysisk til stede ret mange gange samme sted i løbet af et år, men det er heller ikke meningen, at Thomas Østergaard skal det.

”Jeg ville selvfølgelig gerne endnu mere ud i vores drift rundt om i landet, men vi har heldigvis et meget stærkt set-up, og nogle meget kompetente og dedikerede medarbejdere, som gør, at selvom vi er spredt ud over hele landet, så har vi samme procedurer alle steder. Det betyder, at vi bestræber os på at levere den samme høje kvalitet uanset, hvor vi er,” siger han.

Thomas Østergaards vej ind i ISS gik gennem vores Global Management Trainee program, hvor man får unikt indblik i mange dele af forretningen og mulighed for at komme til et andet land, hvor ISS driver forretning. Og netop indblikket i mange af vores services var netop grunden til, at han valgte den 18 måneder lange trainee-uddannelse.

”Det er en fantastisk uddannelse, hvor man får en værdifuld indsigt i mange dele af vores forretning. Samtidig har det også betydet, at jeg har fået praktisk erfaring med mange af vores services, og det er jeg taknemlig for. Det giver også en anden samtale med mine medarbejdere, når jeg kan tale med om deres faglighed,” siger han og understreger, at det er vigtigt for ham at se, hvad der foregår ude i driften, så man på den baggrund kan træffe bedre beslutninger.

ISS har haft samarbejde med DSB siden 1964, hvilket gør det til en af de ældste kontrakter, som ISS har i porteføljen. Samtidig er det et område som berører mange danskere, men det er ikke noget, der bekymrer den 33-årige kundedirektør.

”Jeg er megastolt over det samarbejde, vi har opbygget med DSB. Og så er jeg megastolt over, at vi hver dag kan være med til at sikre rene omgivelser og en god rejseoplevelse for så mange danskere, når de tager med toget,” siger Thomas Østergaard.