97 millioner kroner bidrager til den grønne omstilling

31 forskeres egne originale og grønne idéer har netop fået midler af Danmarks Frie Forskningsfond. I alt har fonden uddelt 97 millioner kroner til forskning i den grønne omstilling, bl.a. til miljøvenlig fremstilling af magneter, selvkølende batterier og rollespil som værktøj til at forstå og håndtere klima- og miljøkatastrofer for børn og unge.

Billede af grafisk tegnet træ
Grøn fri forskning i Danmarks Frie Forskningsfond

Programmet til fri, grøn forskning har fokus på at fremme kvaliteten af dansk forskning og skal understøtte karriereudvikling for vækstlaget i dansk forskning, bl.a. gennem de yngre forskere. Derfor får hver forskningsidé støtte for op til 2,8 millioner kroner, og hvert forskningsprojekt løber over tre til fire år.

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund udtaler om Danmarks Frie Forskningsfonds program 'Fri grøn forskning':

»Som forskningsminister og forskningsentusiast er jeg rigtig glad for at se den store idérigdom og det engagement, som årets modtagere af midler til fri grøn forskning er virkelig gode eksempler på. Med programmet belønner vi de unge forskeres nysgerrighed, som er så vigtig for, at en idé kan spire til et forskningsprojekt, der på sigt kan føre til vigtige grønne løsninger til gavn for os alle og vores klode. Jeg glæder mig meget til at følge projekterne og de unge forskere i deres videre færd.«

Find beskrivelser af alle 31 nye, grønne forskningsprojekter her

Bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond Jørgen Frøkiær udtaler:

»Med programmet ’Fri, grøn forskning’ har vi åbent og bredt inviteret forskere til at komme med deres bedste idéer. Og jeg glæder mig over, at niveauet er så utroligt højt. Det et program i særklasse til at skabe grobund for de forskningsidéer, der reelt vil kunne gøre en forskel for den grønne omstilling, fordi det giver plads og midler til forskernes egne, lovende idéer«.

Læs om et af de nye forskningsprojekter: Spildvarme fra industrien har enormt potentiale til at skaffe os elektricitet

Blandt de 31 nye, grønne forskningsprojekter er bl.a. forskning i grøn retfærdighed, energieffektivisereringer, selvkølende batterier, bæredygtige fødevarer og i læring for børn og unge om klima, energi og bæredygtighed.

Grønne idéer udvalgt blandt de bedste
Forskere fra alle dele af den videnskabelige verden har sendt deres idéer ind til fonden. Jan Kofoed Schjørring, professor i planternes ernæring fra Københavns Universitet, er formand for det tematiske udvalg, der netop har udvalgt de 31 nye, originaler idéer under programmet ’Fri, grøn forskning’. Han udtaler:

»Ansøgningerne havde et særdeles højt fagligt niveau, og det tilskriver jeg bl.a., at det er forskernes egne ideer, som har fået rum og plads til at blive foldet ud. Forskerne selv har så mange originale og gode idéer, der er relevante for den grønne omstilling og grøn forskning, og nu får 31 af de idéer mulighed for at gøre gavn gennem programmet ’Fri, grøn forskning’«.

Et bredt sammensat tematisk udvalg har bedømt de mange grønne forskningsidéer. Det tematiske udvalg består af ni internationale og ni danske medlemmer, som tilsammen repræsenterer de forskellige videnskabelige hovedområder.

På uddelingsmødet, der løber over tre dage, mødes medlemmerne af det tematiske udvalg og udvælger de bedste ansøgninger. Formand Jan Kofod Schjørring fortæller om udvalgets arbejde: »Uddelingen af forskningsmidlerne til fri grøn forskning forløber i en meget konstruktiv atmosfære med gode drøftelser, der har fokus på ansøgningernes potentiale for videnskabelige fremskridt. I udvalget er der en stor nysgerrighed på de andres fagligheder, og det giver nogle virkelig gode og konstruktive diskussioner.«

Om fondens tematiske uddelinger

• Fra 2020 til og med 2023 har Danmarks Frie Forskningsfond støttet i alt 188 grønne forskningsprojekter med politisk tematiserede midler med godt 800 millioner kr. inden for de tematiske virkemidler ‘Grøn omstilling’, ’Grøn forskning’ og ’Fri, grøn forskning’.

• I 2023 har fonden modtaget i alt 354 ansøgninger under programmet om ’Fri, grøn forskning’. Der er uddelt midler til 31 forskningsprojekter for i alt 97,3 millioner kr. i 2023.

• Succesraten målt på både beløb og antal ansøgninger er 9 % i 2023 for virkemidlet ’Fri grøn forskning’.

• DFF-Forskningsprojekt1 er kendetegnet ved at have en klar og afgrænset problemformulering, hvor forskningsaktiviteterne forventes at være af høj international kvalitet. Varigheden af et DFF-Forskningsprojekt er typisk 3 år, men med mulighed for at søge om et projekt af op til 4 års varighed, hvis der indgår ph.d.-studerende i projektet.

• En tematisk uddeling i Danmarks Frie Forskningsfond er en politisk, strategisk satsning inden for et bestemt tema, som er åbent for bidrag fra alle videnskabelige områder, der kan bidrage med viden til temaet. Tematisk forskning fungerer som et supplement til den frie, uafhængige forskning, der er baseret på forskernes egne nysgerrighedsdrevne initiativer.

• Danmarks Frie Forskningsfond har siden 2018 udmøntet forskningsbevillinger inden for politisk fastsatte temaer, som er finansieret ved årlige politiske aftaler om fordeling af forskningsreserven.

Om Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) finansierer forskning af højeste internationale kvalitet og styrker den excellente forskning i Danmark. Fonden investerer i risikovillig forskning, der er baseret på forskernes idéer inden for og på tværs af videnskabelige områder.