Støtte til forskning: 28 forskere modtager knap 80 mio. kr. under Inge Lehmann-programmet

28 unge, talentfulde forskere får nu støtte til deres forskningsprojekter, der spænder over diverse videnskabelige områder. Forskerne har netop sikret sig bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond under Inge Lehmann-programmet, der har til formål at fremme ligestilling i landets forskningsmiljøer.

Inge Lehmann. Foto: GEUS – De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland

Nu står 28 forskere klar til at begynde spændende forskningsprojekter takket være støtten fra Danmarks Frie Forskningsfond. Midlerne stammer fra forskertalentprogrammet Inge Lehmann, der er en del af den politiske aftale om forskningsreserven for 2023. Inge Lehmann-programmet har som mål at styrke talentudviklingen i dansk forskning og fremme en mere ligelig kønsbalance i forskningsmiljøerne, især på de karrieretrin, hvor uligheden typisk opstår.

Formanden for Danmarks Frie Forskningsfond, Jørgen Frøkiær, udtrykker sin tilfredshed:

"28 dygtige forskere får nu mulighed for at fordybe sig i deres egne bedste forskningsidéer. Fondens formål er netop at styrke den excellente danske forskning, og Inge Lehmann-programmet fokuserer på at fremme talenterne inden for dansk forskning og skabe bedre karrieremuligheder for nogle af vores mest talentfulde forskere i de tidlige stadier af deres karrierer. Jeg ser frem til at følge forskernes udvikling og se, hvilke banebrydende projekter, der vil blomstre frem."

Læs mere om de 28 Inge Lehmann-forskningsprojekter her

Forskning inden for en bred vifte af videnskabelige områder

Forskningsprojekterne spænder vidt over forskellige videnskabelige områder og er blevet nøje vurderet. Modtagerne af Inge Lehmann-bevillingerne vil blandt andet dykke ned i emner som hvordan probiotika kan gøre mikroalger til en bæredygtig fødevarekilde, om reduceret skærmtid har en positiv effekt på børns socio-emotionelle færdigheder, og om immunceller i hjernehinden også er vigtige for udvikling af sygdomme med neurologiske komplikationer udenfor hjernen.

Ny forskning: Udviklingen tvinger os til at tænke over vores digitale liv efter døden

I løbet af 2023 har 178 forskere søgt om støtte under Inge Lehmann-programmet ved Danmarks Frie Forskningsfond, og 28 har nu modtaget bevilling. Årets modtagere er alle kvinder, som nu har friheden til at fordybe sig i deres frie forskning med de tildelte midler. Succesraten er på 16 procent, målt på både antallet af ansøgninger og ansøgt beløb.

Bemærk: Der tages forbehold for, at de nævnte beløb kan ændre sig efter den forestående budgetgennemgang.

Om Inge Lehmann-programmet

Inge Lehmann-programmet er en del af den politiske aftale om fordeling af forskningsreserven i 2023.

Programmet er åbent for alle fagområder og for både mænd og kvinder, men gennem dispensation efter ligestillingslovens § 3 vil DFF som udgangspunkt vælge kvindelige ansøgere over mandlige i tilfælde af lige kvalifikationer mellem to ansøgere, dog således at der foretages en objektiv vurdering, hvor der tages hensyn til alle særlige kriterier vedrørende ansøgerne, uanset køn.

Med aftalen om fordeling af forskningsreserven i 2023 er der afsat 81,8 mio. kr. til Inge Lehmann-programmet. Fratrukket administration af midlerne, er der ca. 80 mio. kr. til udmøntning af midlerne. 178 forskere har ansøgt om midler og 28 har fået bevilling. Succesraten er dermed på 16 procent målt på antal ansøgninger og ansøgt beløb.

Om Danmarks Frie Forskningsfond