Cykel-ildsjæl fra Taastrup er Årets Cykeldynamo i Danmark

Med tre ’inspirationsskoler’ i Høje-Taastrup Kommune gør Årets Cykeldynamo en helt særlig indsats for at få flere børn til at cykle.

Christina Vedelsparre
Christina Vedelsparre Privatfoto

Christina Vedelsparre gør en helt særlig indsats for at få flere børn i Høje-Taastrup kommune til at cykle. Derfor har Cyklistforbundet udnævnt Christina til Årets Cykeldynamo. Cyklistforbundet uddeler hvert år prisen til et medlem eller en lokal afdeling af forbundet, som har gjort en særlig indsats for cykelsagen – især i eget lokalområde. Christina Vedelsparre står blandt andet sammen med Cyklistforbundet i Vestegnen bag projektet ’Inspirationsskoler’, hvor tre skoler i Høje-Taastrup er gået med til at gøre en særlig indsats for at få flere elever til at cykle.

Prisen blev givet til Christina Vedelsparre på årets landsmøde i Cyklistforbundet. Ildsjælen fra Tastrup var ikke selv til stede, men fik prisen i telefonen via et opkald fra landsformand i Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen.

”Christina arbejder benhårdt på at gøre ’bagsædebørn’ til cykelbørn. Og med projektet ’Inspirationsskoler’ er hun på en helt konkret måde lykkedes med at få flere børn til at opleve friheden og glæden ved at cykle. Der skabes nye vaner, eleverne kommer på flere cykelture, og cyklen bliver integreret i undervisningen. Det er netop noget af det, vi kæmper for i Cyklistforbundet, fordi det desværre er sådan, at færre og færre børn cykler. Kun fire ud af ti børn cykler – det er for få,” siger Jens Peter Hansen.

Christina Vedelsparre har som ambition, at en skoleklasse skal afsted på cykel mindst 1-2 gange om ugen. Tre skoler i Høje-Taastrup er blevet udvalgt til at være Inspirationsskoler. Det er Taastrup Realskole, Sankt Pauls Skole og Borgerskolen. Her “lokkes” eleverne med præmier, sponseret af virksomheder. Der optjenes ét lod pr. cykeltur med klassen. Jo flere lodder, jo større vinderchancer. Der trækkes lod hver tredje måned blandt alle de klasser, der har været afsted. Projektet varer i et år, og erfaringerne skal fungere som inspiration for kommunens øvrige skoler.

”I Cyklistforbundet har vi en masse lokale afdelinger i hele landet, og desto stærkere vores lokale medlemmer er, jo stærkere er vi. Christina er en ægte ildsjæl, som i den grad brænder for, at børn skal cykle, og hun har ydet en kæmpeindsats med blandt andet at få skolerne med, og få lokale virksomheder til at støtte op med præmier til eleverne. Så hun er en helt fortjent modtager af årets pris,” siger Jens Peter Hansen.

Christina Vedelsparre