Du bliver klogere af at cykle

En tur på cyklen i forårssolen er ikke bare godt for kroppen, men også for hjernen: Du kan faktisk blive klogere, mens du cykler til arbejde.

Cyklister i Aarhus, der er godt i gang med at blive mere intelligente
Cyklister i Aarhus, der er godt i gang med at blive mere intelligente Jens Hasse

Cykelturen til arbejde er ikke bare godt for hjertet, men også for hjernen. Du bliver nemlig mere intelligent, når du suser hen ad cykelstien. Det siger hjerneforsker Troels W. Kjær, der bl.a. forsker i, hvordan motion påvirker intelligensen.

”Vi har fundet ud af, at intelligens både er noget, man er født med, og noget, man kan træne sig til. Du bliver faktisk klogere af at cykle til arbejde – hvis du cykler længe nok, og får pulsen op,” siger han.

Når du bruger kroppens muskler, bliver hjernen nemlig større, forklarer Troels W. Kjær til Cyklistforbundet, der i maj kører kampagnen Vi cykler til arbejde, hvor der altså er god mulighed for at træne hjernen.

”Når du træner, bliver der i musklerne frigivet nogle signalstoffer, som løber rundt i blodbanen og også op i hjernen, hvor de får hjernen til at lave flere nerveceller og større forbindelser mellem nervecellerne. Og når vi har flere nerveceller og flere forbindelser mellem nervecellerne, så har vi mulighed for flere ting: Vi har mulighed for at huske bedre, vi har mulighed for at tænke, og i sidste ende også være mere intelligente,” siger Troels W. Kjær, der netop er udkommet med en bog på Politikens Forlag om emnet: Gik Einstein til fitness, hedder den.

Du skal dog yde lidt, før du opnår gevinsten. Det er ikke nok at cykle 500 meter til arbejde hver anden dag. Du skal have pulsen op på 80 procent af dit maksimum tre gange om ugen i et vist tidsrum – og helst i intervaller. Det kan du fx opnå ved at cykle til arbejde mindst tre gange om ugen i fx en halv til en hel time. De naturlige stop ved fx kryds gør, at turen bliver en form for intervaltræning, som ifølge Troels W. Kjær er det optimale, når hjernen skal trænes op.

Din maks.-puls er cirka 220 minus din alder. Så hvis du er fx 45 er din maks.-puls altså 175 slag i minuttet. 80 procent af det er 140 slag i minuttet, som er det, du så skal have pulsen op på. Der er dog en usikkerhed på op til 20 slag ved denne formel. Du kan i stedet måle din reelle maks.-puls på fx en kondicykel.

”Man kan godt sige, at man bliver klogere af at cykle til arbejde, men man skal have pulsen op og lave nogle korte stop en gang imellem, så turen får karakter af intervaltræning, siger lægen og hjerneforskeren, der selv hver dag cykler ni kilometer til arbejde for at få pulsen op.

”Fysisk træning er ganske enkelt godt for din hjerne," slår han fast.

Cyklistforbundets kampagne, Vi cykler til arbejde, kører i maj måned i samarbejde med Gazelle. Du kan melde dig til her:
www.vcta.dk

Cyklister i Aarhus, der er godt i gang med at blive mere intelligente