Silas cykler over 36 kilometer hver dag: Det er sjovere end at spilde penge på benzin

Silas Orbe fra Ore på Nordfyn har på ét år kørt, hvad der svarer til længden på 17.000 fodboldbaner til og fra sit arbejde på genbrugspladsen i Søndersø. I 2023 vandt han nemlig titlen som ’Årets Pendler’ i cykelkonkurrencen Vi cykler til arbejde. Præmien var en elcykel, og siden da har han aldrig set sig tilbage.

Silas Orbe Forår 2024
Silas Orbe Forår 2024 Cyklistforbundet

De færreste danskere ville nok vælge cyklen som transportmiddel, hvis afstanden til og fra arbejde hver dag var 36,5 kilometer.

Men det gør Silas Orbe fra Ore på Nordfyn. Siden han deltog i konkurrencen ’Vi Cykler til Arbejde’, er han næsten hver dag taget på arbejde på genbrugspladsen i Søndersø på to hjul.

"Jeg er ikke ligefrem professionel cykelrytter, men selv den værste bakke bliver mere overskuelig, når jeg har motoren til at give lidt ekstra hjælp. Normalt er motoren sat på laveste blus, og så slår jeg den til, hvis der er kraftig vind eller en hård bakke forude. Det gør, at jeg bedre kan nyde naturen og den friske luft, og sådan havde jeg helt sikkert ikke haft det uden el," siger han.

Silas Orbe vandt titlen som ’Årets Pendler’ i Vi cykler til arbejde, hvilket resulterede i en spritny Gazelle elcykel. Cirka et år efter konkurrencen viser cyklens elektroniske computer, at han har tilbagelagt tæt på 1800 kilometer. Det svarer cirka til længden på 17.000 fodboldbaner eller to gange den afstand, som cykles under cykelløbet Danmark Rundt.

Elcykler aflaster bilens kilometermåler

For Silas Orbe er elcyklen blevet lidt af en livsstil, og nu bliver bilnøglerne kun fundet frem i forbindelse med snestorme eller andre former for uvejr. Især i disse uger går han og glæder sig til at komme på landevejen.

"Jeg kan virkelig mærke cykelglæden nu, hvor vi nærmer os foråret. Det føles bare allerbedst på en flot forårsdag, hvor jeg kan smide vinterjakken og drøne afsted langs markerne på vej til arbejde, mens fuglene pipper og forårssolen titter frem," siger han.

Ifølge Vejdirektoratet forbinder el-cyklister deres elcykel med ’frihed’, og de cykler både oftere og længere ture - ofte som erstatning for en tur i bil. Det kan Silas Orbe sagtens genkende.

"Jeg har for eksempel lige bestilt service til bilen. Der er ikke de samme faste udgifter forbundet med elcykel, og jeg har endda regnet ud, at jeg sparer cirka to liter benzin hver gang, jeg tager cyklen i stedet for bilen på arbejde. Det løber hurtigt op i 300-400 kroner om måneden, som kan bruges på ting, der er meget sjovere end benzin," siger han.

Tilmeldingen til Vi cykler til arbejde er åben. I 2023 var der 50.038 deltagere i konkurrencen, som tilsammen mønstrede 580.798 cykeldage, tilbagelagde 8.429.362 kilometer og dermed sparede over 1 million kg Co2. Cyklistforbundet forventer endnu flere deltagere i 2024, hvor konkurrencen afvikles i løbet af maj.

Vi cykler til arbejde arrangeres af Cyklistforbundet i samarbejde med elcykelproducenten Gazelle.

Læs mere: www,vcta.dk

Silas Orbe Forår 2024