Unge cyklede tre gange rundt om Jorden

Op mod 10.000 unge deltog i kampagnen Fælles-Tour fra Cyklistforbundet og de fem regioner. En klasse fra Aarhus Katedralskole vandt førstepræmien

3. L _ vinder af Fælles-Tour 2024
Eleverne i 3. L og deres lærer jubler over førstepræmien sammen med Jens Peter Hansen, Bent B. Graversen og Julie Vinther Hartz fra Cyklistforbundet. (Foto: Jens Hasse)

Flere unge skal op på cyklerne, og derfor gennemførte Cyklistforbundet og de fem regioner i april måned gymnasie-kampagnen Fælles-Tour. 9.577 unge meldte sig til og fik muligheden for at opdage glæden ved at cykle til gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse. Blandt de tilmeldte deltagere blev der cyklet 128.254 km. Det svarer til godt tre gange rundt om Jorden. De 130 klasser i Region Midtjylland, der var med, kørte i alt 45.729  kilometer.

Deltagerne i kampagnen fik ikke kun frisk luft og sunde kilometer i benene, men kunne også vinde nogle af de mange præmier, der var på højkant i kampagnen. Og én klasse fra Aarhus løb med den helt store hovedpræmie, som var billetter til ’Grøn’ (tidligere Grøn Koncert) til hele klassen, nemlig 3. L fra Aarhus Katedralskole, som vandt lodtrækningen. Den heldige klasse kan nyde koncerten på markerne ved Marienlyst nord for Aarhus. Præmien passer perfekt, da klassen er en musikklasse.

3. L fik præmien overrakt på Katedralskolen af landsformand i Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen og Bent B. Graversen (V), formand for udvalget for regional udvikling i Region Midtjylland.

I Cyklistforbundet arbejder vi for et grønnere, sundere og sjovere Danmark ved at få flere til at cykle mere. Desværre betyder utrygge forhold for cyklister, et stedse voksende antal biler og hverdagens travlhed i familier, at vi ser flere og flere bagsædebørn og unge, der bliver kørt til skole. Jeg håber, deltagerne i Fælles-Tour har genopdaget, at cykelturen til skolen giver dem mere frihed, friskhed og sundhed. Der er forhåbentlig nogle, der har fundet ud af, at bilturen eller busturen kan skiftes ud med en dejlig cykeltur i den friske luft og har fået mod på at fortsætte med at cykle hen til ungdomsuddannelsen,” siger Jens Peter Hansen.

Baggrunden for Fælles-Tour er, at antallet af cykelture siden 2010 blandt elever på ungdomsuddannelser er faldet med 40 procent.

Bent B. Graversen (V), formand for Udvalget for regional udvikling i Region Midtjylland, siger:

"Vi ser, at færre unge cykler end tidligere. Det er en udvikling i den forkerte retning. Derfor er det vigtigt, at vi i Region Midtjylland sammen med de øvrige regioner og Cyklistforbundet fokuserer på at samarbejde om at få flere unge op på cyklen. Når vi i Region Midtjylland har fokus på at fremme cyklisme, er det fordi, vi ønsker, at flere vælger cyklen i hverdagen, da vi ved det er sundt at cykle, det kan skabe mindre trængsel på vejene og det er godt for klimaet. Derfor glæder vi os over at så mange unge har deltaget i fælles tour og ser frem til at flere forhåbentlig vil deltage til næste år."

I alt 46 skoler landet over deltog i kampagnen, der kørte fra 8. til 21. april og gentages næste år.

Fælles-Tour blev gennemført af Cyklistforbundet sammen med Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Nordjylland, Region Syddanmark og Region Midtjylland.

Fakta om unges cykling:

• Antallet af cykelture blandt alle unge mellem 15 og 20 år er faldet med 34 % siden 2010.
  • Antallet af cykelture blandt unge på ungdomsuddannelser (uanset alder) er faldet med 40 % siden 2010.
  • Flere og flere unge har adgang til bil.  Særligt antallet af familier med 2, 3 eller flere biler er eksploderet:
    • Antallet af familier med to biler er steget med 43 % fra 2010-2022.Antallet af familier med tre eller flere biler er steget med 111 % fra 2010-2022.

3. L _ vinder af Fælles-Tour 2024
Elver i 3. L på Aarhus Katedralskole