Cykelkampagne er enhver HR-afdelings drøm
Med sine konkurrencer, kagetrofæer og medarbejdersundhed bidrager Vi cykler til arbejde til en bedre arbejdsplads. Cyklistforbundets kampagne, der finder sted i maj, har netop åbnet for tilmeldingen.

Cykler du længere end Magnus fra regnskab? Har du flere cykeldage end Maria fra IT? Har Emil fra værkstedet klaret den lokale djævlebakke før dig? Årets Vi cykler til arbejde kampagne fra Cyklistforbundet skal nok puste til konkurrencegenet hos deltagerne. Men vel at mærke den gode, sjove, kollegiale konkurrence.
”Når du deltager i Vi cykler til arbejde, skal du have det sjovt med dine kollegaer. Vi hylder det gode kollegiale arbejdsmiljø, og den gode stemning på arbejdspladsen er klart i fokus, så på den måde er vi enhver HR-afdelings drøm," siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet og uddyber:
”Det handler også om at anerkende hinanden – det er vi nogle gange for dårlige til på arbejdspladserne, mens det er nemt at finde hårene i suppen. Du kan rose kollegaen, der cyklede 10 km til arbejde i regnvejr, eller hende der lige tog 20 km ekstra på ’omvejsonsdag’, som er et af vores faste indslag i Vi cykler til arbejde.”
Kampagnen hylder derfor ikke kun det gode kollegaskab – den bidrager også til det:
”Fællesskabet, som deltagerne i Vi cykler til arbejde oplever, er faktisk med til at give en bedre arbejdsplads kollegaerne imellem. Vores kampagne er båret af sjov og sund konkurrence og ikke mindst af anerkendelse, fællesskab og godt humør. Det er noget, som enhver arbejdsplads har behov for i rigelige mængder,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Jagten på trofæer kan også puste til kappedysten på arbejdet. Deltagerne kan nemlig fejre deres flotte præstationer med seje trofæer. Hvert trofæ er knyttet til en konkret opgave, der skal løses for at låse trofæet op. Nogle trofæer er forholdsvis lette at optjene, mens andre kræver en særlig indsats. Kage-trofæet må du fx kun låse op, når du har haft kage med til dit cykelhold - eller en anden lækker snack fra ”forplejningszonen”.
Sidste år blev der bagt 3645 kager til Vi cykler til arbejde. 5517 hold med godt 50.000 deltagere cyklede med. De kørte over 8,4 mio km.
Cykling forebygger for tidlig død
Udover at fremelske godt humør på arbejdspladsen styrker Vi cykler til arbejde medarbejdernes sundhed.
”Den anbefalede daglige fysiske aktivitet svarer til at cykle tre km hver vej til og fra arbejde. Det er jo så lidt, der skal til. Hver gang en medarbejder skifter passiv transport ud med cykling, kan det ses på virksomhedens bundlinje. Beregninger viser, at det i gennemsnit sparer fem sygedage pr. medarbejder om året. Det giver en økonomisk besparelse på ca. 10.000 kr. pr. medarbejder om året,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
En britisk undersøgelse viste for nogle år siden, at cykling er så sundt, det burde ordineres på recept. 263.450 voksne briter deltog i et femårigt opfølgningsstudie. Cykling til arbejde var associeret med 41 procent lavere risiko for tidlig død sammenlignet med bilister og brugere af offentlig transport.
Ud over trofæerne dyster deltagerne om præmier for over en halv million kroner. Hovedpræmien til det vindende hold er elcykler fra Gazelle til hele holdet.
.......................................................................................................................................
Fakta:
Vi cykler til arbejde:
Vi cykler til arbejde er Cyklistforbundets landsdækkende motionskampagne, hvor Cyklistforbundet sammen med virksomheder over hele landet sætter fokus på motion, sundhed og fællesskab. Med kampagnen opfordrer Cyklistforbundet medarbejdere på alle landets arbejdspladser til at cykle til arbejde i fire uger.
Årligt deltager flere end 50.000 medarbejdere fra mere end 1.300 danske virksomheder.
Sådan kører VI CYKLER TIL ARBEJDE
- Man deltager på hold à 2-16 kollegaer.
- Det gælder om at cykle flest mulige dage i maj måned.
- Og så kan man vinde en masse præmier - og ikke mindst få en sjov og særlig måned med sine kollegaer.
- Hovedpræmien er en cykel fra Gazelle til alle på vinderholdet.
Sundhed og cykling
Den anbefalede daglige fysiske aktivitet svarer til at cykle tre km hver vej til og fra arbejde. De første 1-2 timers cykling om ugen har dobbelt så stor sundhedseffekt som de efterfølgende timer.
Britisk undersøgelse
263.450 voksne briter deltog i et femårigt opfølgningsstudie. Cykling til arbejde var associeret med 41 procent lavere risiko for tidlig død sammenlignet med bilister og brugere af offentlig transport.
(Kilde Jens Troelsen, Syddansk Universitet).
Læs mere
VI CYKLER TIL ARBEJDE (vcta.dk)
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Der skal styr på de ulovlige el-køretøjer31.3.2025 10:51:10 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’ på cykelstier og veje.
Derfor punkterer du oftest i regnvejr27.3.2025 15:55:04 CET | Pressemeddelelse
Bliv klogere på, hvorfor vådt føre øger risikoen for at få en punktering, en risiko som faktisk har sine rødder tilbage til dinosaurernes tid.
Cyklistforbundet og DSB indgår strategisk partnerskab24.3.2025 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt samarbejde mellem Cyklistforbundet og DSB skal gøre kombinationen cykel og tog så attraktiv som muligt.
Frivillige cykellegekorps skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre20.3.2025 15:01:52 CET | Pressemeddelelse
Med 3,5 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er Cyklistforbundet klar til at etablere frivillige cykellegekorps i 15-20 udvalgte byer rundt omkring i Danmark. Indsatsen skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre gennem cykelleg. Tilbuddet bliver gratis for daginstitutioner og skoler.
Kampagne skal få flere unge til at vælge cyklen til gymnasiet27.2.2025 15:08:14 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet og de fem regioners kampagne, Fælles-Tour, opfordrer unge til at vælge cyklen frem for bilen til gymnasiet. Kampagnen løber fra 24. marts til 6. april 2025 og tilbyder præmier som elcykler og koncertbilletter. Målet er at vende den stigende biltrend blandt unge.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum