ISS og Bygningsstyrelsen opnår grøn milepæl med CO2-reduktion på 15 procent i 34 kantiner

Servicevirksomheden ISS og den statslige ejendomsadministrator og bygherre Bygningsstyrelsen har fra første til tredje kvartal i 2023 reduceret CO2-forbruget med 15 procent på tværs af 34 kantiner. Ambitionen er på sigt at reducere CO2-aftrykket yderligere.

Mindre kød, mindre madspild og mere portionsanrettet mad har været de primære årsager til, at ISS og Bygningsstyrelsen gennem en dedikeret og målrettet indsats har reduceret CO2-aftrykket markant i 34 kantiner, som ISS driver for Bygningsstyrelsen.

CO2-aftrykket er fra første til tredje kvartal i år blevet reduceret med 15 procent på tværs af de 34 kantiner, hvor der foruden mindre madspild og mindre kød også har været fokus på uddannelse af de madprofessionelle i CO2-reducerende tiltag i køkkenerne. Der er også blevet tilknyttet en såkaldt CO2-ambassadør for at sætte yderligere fokus på god adfærd og grønnere løsninger i kantinerne, hvor der dagligt er over 5.500 spisende.

Hos Bygningsstyrelsen er der stor tilfredshed med den markante reduktion i CO2-aftrykket til gavn for miljøet.

”Jeg er stolt af, at vi sammen med ISS har kunnet reducere det samlede CO2-aftryk markant på tværs af kantiner i hele landet. Det er meget tilfredsstillende, at vi kan se en positiv effekt af vores målrettede indsatser. Statens Facility Management er med til at professionalisere og sikre høj kvalitet i vores daglige serviceleverancer, og at vi understøtter og bidrager til de politiske målsætninger for den grønne omstilling,” siger Mette Balling Lisby, vicedirektør i Bygningsstyrelsen.

De 34 kantiner hører alle under ISS’ aftale med Bygningsstyrelsens første udrulning af leverance af serviceydelser til statslige institutioner og styrelser – den såkaldte bølge 1, som ISS vandt i 2017 og gik i drift med i slutningen af 2019.

”Vi er meget tilfredse med, at vores dedikerede indsats med at reducere CO2-aftrykket i de 34 kantiner sammen med Bygningsstyrelsen, har båret frugt. En reduktion i CO2-aftrykket på 15 procent på et halvt år er et markant resultat, som også understøtter Bygningsstyrelsens store fokus på grønnere og mere klimavenlige løsninger til gavn for miljøet og samfundet,” siger Frederik Nexøe-Larsen, Key Account Director i ISS for Bygningsstyrelsen og fortsætter:

”Vi kan også se nu, at effekterne af vores food-koncept er begyndt at slå igennem, hvor vi i langt højere grad end tidligere serverer mindre kød og flere grønne retter. Vi har allerede reduceret vores CO2-aftryk markant, men vores ambition er helt klart at investere yderligere i flere grønne tiltag, så vi i løbet af 2024, når en yderligere reduktion af CO2-aftrykket.”

ISS har i fire år haft et samarbejde med Bygningsstyrelsen om at levere serviceleverancer med fokus på kvalitet, bæredygtighed og grøn omstilling til de mere end 20.000 daglige brugere, der er omfattet af den første udrulningsbølge af statens facility management.

Tilbage i 2017 vandt ISS den første udrulning af statens facility management med staten med opstart i 2019. I den leverer ISS ydelser på tværs af hele landet til 31 statslige institutioner herunder services som kantine, rengøring, intern service, udendørsarealer, sikkerhed, vedligehold og affaldssortering.