Kirppu Loppesupermarked vinder Børsens Gazelle-pris for anden gang og præsenterer rekordregnskab

Kirppu Loppesupermarked har for anden gang vundet Børsens Gazelle-prisen – en anerkendelse af virksomhedens imponerende vækst og succes. Samtidig offentliggør virksomheden et rekordregnskab og løfter sløret for fremtidige ambitioner.

Det seneste skud på stammen hos Kirppu Loppesupermarked er butik nr. 25, Viborg, der åbnede d. 30. september 2023. Kirppu Danmark ApS

Kirppu Loppesupermarked har i de seneste år vist en imponerende vækst og innovation inden for detailhandlen generelt og brugtvaremarkedet specifikt. Med en dedikation til den grønne omstilling og et fokus på at give en premium shoppe-oplevelse har Kirppu Loppesupermarked formået at skabe et koncept, der ikke kun har skabt incitament for at handle mere i genbrug, men også for at tænke mere over, hvad vi smider ud.

Rekordregnskab fremhæver Kirppu Loppesupermarkeds succes

I regnskabet for 2022/23 kan Kirppu Loppesupermarked præsentere en imponerende stigning i omsætningen, der understreger deres position som den førende aktør inden for branchen. Virksomheden har øget omsætningen med mere end 30% sammenlignet med året før og præsteret et rekordoverskud. Den øgede omsætning kommer i stor grad fra et stigende antal handlende kunder. Mere end fire millioner kunder lagde i regnskabsperioden vejen forbi kædens butikker og købte mere end 6,5 millioner loppefund.

Kirppu Loppesupermarked kan ligeledes for anden gang prale af at have modtaget den prestigefyldte Børsen Gazelle-pris. Prisen er en anerkendelse af virksomhedens evne til at skabe bæredygtig vækst og gives til de mest dynamiske og hurtigst voksende virksomheder i Danmark. Kirppu er stolte af igen at blive anerkendt som en af landets mest lovende vækstvirksomheder.

Hviler ikke på laurbærene, men har ambitiøse vækstplaner

Kirppu Loppesupermarked har store ambitioner for fremtiden og ønsker at udvide både omsætning og antallet af butikker markant i løbet af de kommende år. Helt præcist skulle det gerne blive til mere end 40 butikker og en omsætning på over 500 mio. kr. om året inden for de næste fem år. Den øgede omsætning skal dels komme fra de nye butikker, men viser også en ambition om kontinuerligt at vækste eksisterende butikkers omsætning gennem et stigende salg af kunders brugte ting og sager. Allerede på det nye regnskabsårs tre første måneder viser Kirppu's interne tal en stigning på 29% i antal solgte genbrugsfund sammenlignet med året før – et resultat af kædens store fokus på at sælge kundernes ting via øget markedsføringspush. Morten Bøjland, administrerende direktør i Kirppu Loppesupermarked udtaler:

"Dette år har på mange måder været ret fantastisk for Kirppu. Ikke kun på grund af vores flotte økonomiske resultater, men også på grund af den store tilgang af kunder, der har valgt at benytte vores loppekoncept. Vi er virkelig vidner til en ændring i danskernes forbrugsvaner i øjeblikket, og det er dejligt at se, at flere og flere danskere er begyndt at prioritere bæredygtighed og genbrug – uanset køn, socioøkonomisk status og aldersgruppe. For os ses det tydeligt i den fremgang, vores butikker har oplevet, når det kommer til kundetilgang, og vi er glade for at se, at vi er blevet det foretrukne valg for mange, når det kommer til den mere miljøvenlige form for shopping."

Allerede nu har Kirppu annonceret yderligere to åbninger i hhv. Skive og Nyborg. Begge åbninger er i byggeprojekter, hvorfor endelig åbningsdato endnu ikke er slået fast.

Den danske genbrugsudvikling

Kirppus seneste succes og vækst er en del af en større bevægelse inden for den cirkulære økonomi i Danmark. Landet har oplevet en markant stigning i opmærksomheden omkring bæredygtighed og genbrug, og Kirppu har på mange måder været frontløber i denne udvikling. Med danske forbrugeres øgede fokus på at reducere spild og miljøpåvirkning passer Kirppu Loppesupermarkeds koncept perfekt ind i tidens agenda.

Der er ingen tegn på, at dette skulle ændre sig lige foreløbig, hvis du spørger Kirppu Loppesupermarked, som netop har åbnet butik nr. 25 i Viborg. Åbningen slog kædens jyske åbningsrekord både på antal besøgende og antal solgte genbrugsfund på en dag.

De to stiftere af Kirppu, Morten Bøjland (tv) og Claus Andreassen (th)
Kirppu standgang
I Kirppu Loppesupermarkeds butikker kan private sælge deres brugte ting og sager
Til Kirppu Viborgs åbning strømmede der tusindvis af kunder til
Morten Bøjlund
Morten Bøjland er godt tilfreds med den samfundsmæssige udvikling vi i øjeblikket ser

Kirppu Loppesupermarked

Som koncept lever og ånder vi i dag ude i de danske lokalsamfund, og fordelt over hele landet har vi i dag 25 butikker. Vi har vokseværk, så i løbet af de kommende år kommer der endnu flere Kirppu loppesupermarkeder i Danmark – og forhåbentligt også i udlandet.

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for ni år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og butik nr. 25 åbnede i Viborg d. 30. september (2023).

Læs mere om Kirppu  her

• Kæden er landsdækkende og har 25 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup, Valby, Fredericia, Køge og Viborg (pr. 30/9).