200 millioner kroner styrker patientnær forskning i Danmark

Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt knap 200 mio. kr. til 62 nyskabende ideer inden for patientnær, klinisk og uafhængig forskning. Midlerne styrker den patientnære forskning i bl.a. ALS, hjertesvigt og kroniske smerter.

Fra Adobe Stock
Fra Adobe Stock Adobe Stock Adobe Stock

De nye midler skal gå til forbedret diagnostik og behandling af bl.a. børneastma, atrieflimren i hjertet og menstruel migræne. De knap 200 mio. kr. til klinisk og uafhængig forskning er med til at starte uafhængige og forskerinitierede forsøg og studier på områder, hvor der er begrænset kommerciel interesse eller mulighed for ekstern finansiering, f.eks. fra fonde.

Se alle de beviligede projekter her

Det er andet år i træk, at Danmarks Frie Forskningsfond har fået til opgave at uddele midler til at styrke den kliniske forskning. Bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond, Jørgen Frøkiær, udtaler:

”Det er et forskningsområde, som er vigtig for hele samfundet. Klinikere arbejder patientnært, og denne uddeling giver mulighed for at finansiere forskningsidéer, som har direkte relevans for patienter og stort klinisk potentiale, men hvor der ikke er stor kommerciel interesse. Det kan være inden for områder som kroniske smerter, slidgigt eller infektionssygdomme, som mange mennesker lider af.”

CASE: Kan smertefulde bivirkninger fra kemoterapi forudsiges med en simpel blodprøve?

Overlæge og professor Henrik Toft Sørensen, der er formand for det tematiske udvalg for Styrket klinisk og uafhængig forskning og professor på Institut for Klinisk Medicin - Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Aarhus Universitet, siger om uddelingen:

”Klinisk forskning er ekstremt vigtigt. Den kliniske forskning omhandler jo blandt andet diagnostik, behandling og forebyggelse, og det er nogle af kerneområderne inden for sundhedsvæsenet. Så den her pulje rammer ned i sundhedsvæsenets kernefunktioner og gør, at der kan sættes forskningsaktiviteter af meget høj kvalitet i gang, som i sidste ende vil komme patienterne til gavn.”

CASE: Tarmbakterier kan måske hjælpe patienter med multipel sclerose

Der er i alt indsendt 295 ansøgninger og uddelt forskningskroner til 62 projekter på hospitaler og universiteter i hele landet. Hver af de originale forskningsidéer har fået mellem ca. 2,2 - 4,3 mio. kr., og forskningsprojekterne løber typisk over 3 - 4,5 år.

Fakta om uddelingen til styrket klinisk og uafhængig forskning

• Der er uddelt knap 200 mio. kr. til i alt 62 nye forskningsprojekter, der vil undersøge effekten af nye behandlingsformer og potentialet for at forbedre eksisterende behandlinger.
  • Succesraten er 21 % målt på både antal ansøgninger og bevilliget beløb.
  • Klinisk forskning beskrives kort som den praktisk orienterede del af den sundhedsforskning, som bl.a. handler om at beskrive patienternes sygdomsbilleder og sygdomsforløb, vurdere diagnostiske metoder og gennemprøve forskellige former for behandling, herunder uafhængige og forskerinitierede forsøg, studier mv. og på områder, hvor der er begrænset kommerciel interesse eller mulighed for ekstern finansiering, f.eks. fra fonde.
  • De knap 200 mio. kr. til styrket klinisk og uafhængig forskning blev afsat som en del af de politiske aftaler 2023 om fordeling af forskningsreserven.

Om Danmarks Frie Forskningsfond