Klimaneutral mælkeproduktion hyldes som årets originale idé

Danmarks Frie Forskningsfond uddeler torsdag den 5. oktober sin hæderspris ”Årets Originale Idé” til den lovende miljøforsker og agro-økolog Carsten Stefan Malisch for projektet ’FunctionalForage - Using tannins to reduce the climate impact of ruminant livestock production systems. Med sin originale forskningsidé vil Carsten Stefan Malisch undersøge potentialet i at benytte to bestemte plantearter som foder.

Prisvinder Carsten Stefan Malisch, agroøkolog, Aarhus Universitet

Grønne græsmarker er ikke kun kønne at køre forbi. Græs er den afgrøde, der kan binde mest kulstof i jorden, og derfor kan den være et redskab til at mindske klimaforandringerne. Der er imidlertid et problem. De køer, der spiser græsset, frigiver flere drivhusgasser i atmosfæren, end græsset kan binde i jorden.

Carsten Stefan Malisch fra Aarhus Universitet vil med sin forskningsidé forsøge at ændre den ubalance ved at introducere garvesyreholdige planter i det græs, køerne spiser. Garvesyre findes i druer, men også i plantearter, der kan vokse i græslandet. Fordelen ved de garvesyreholdige planter er, at de ikke kun påvirker køernes fordøjelsessystem på en måde, så de udleder mindre metan, de har også en positiv effekt på jorden. Det er netop disse positive virkninger, som Carsten Stefan Malisch vil bruge til at forbedre de græssende køers klimaaftryk samt øge kulstoffet i jorden. Målet er at opnå klimaneutral mælkeproduktion, samtidig med at vi reducerer konkurrencen mellem fødevarer og foder.

Den idé er så original i sin tilgang, at Carsten Stefan Malisch, der er Tenure Track adjunkt på Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet, vinder prisen for Årets Originale Idé 2022.

Kan udvalgte planter reducere køers metanudledning?

Hædersprisen uddeles af Danmarks Frie Forskningsfond til en forsker, der i det forgangne år har præsenteret en forskningsidé, der udviser en særlig grad af originalitet - eksempelvis i emnevalg, tilgang og metode.

”Carsten Stefan Malischs forskningsprojekt er innovativt og unikt, fordi det præsenterer en helhedsorienteret løsning, der forventes at bibringe helt ny viden, der kan få stor betydning for tilgangen i landbruget og for miljøet i det hele taget,” udtaler bestyrelsesformand Jørgen Frøkiær for Danmarks Frie Forskningsfond og fortsætter:

”Carsten Stefan Malischs forskningsprojekt rummer vigtige og nuancerede perspektiver for at forstå, hvordan miljøer hænger sammen på en større skala ved at kombinere relevante discipliner.”

Prismodtager og agro-økolog Carsten Stefan Malisch er glad for at være udvalgt som vinder af prisen:

”Først og fremmest er jeg selvfølgelig meget stolt. Emnet for mit projekt er noget, som betyder meget for mig personligt. Derfor er jeg virkelig begejstret for, at mit projekt blev udvalgt som Årets Originale Idé,” siger Carsten Stefan Malisch.

Stor impact og internationalt samarbejde

For at nå de ambitiøse mål med forskningsidéen har Carsten Stefan Malisch allieret sig med nogle af de bedste og mest innovative forskere i verden. F.eks. vil genetiske analyser blive udført på ETH Zürich i Schweiz, effekten på jordens vil blive undersøgt i samarbejde med LUKE i Finland, mens virkningen af garvesyrer på metanudvikling vil blive testet på Wageningen University i Holland.

”Jeg håber, at den bevidsthed, vi får med projektet her, også vil føre til en diskussion om konsekvenserne af vores valg som samfund og som forbrugere, da vi er i den luksuriøse situation at bo i et land, hvor vi kan bestemme, hvordan vi vil have vores mad produceret,” fortæller Carsten Stefan Malisch og uddyber:

”Det er netop, fordi vi ønsker at sikre, at landmænd, der forpligter sig til innovation og miljøvenlig praksis, bliver belønnet for dette. Jeg er begejstret for at være med til at finde disse løsninger, og at modtage prisen er allerede et glimrende tegn på, at andre også tror på potentialet i vores idé. Forhåbentlig vil det føre til, at vi igen kommer til at sætte større pris både på vores mad og vores miljø.”

Idéen og Carsten Stefan Malisch bliver hædret på Danmarks Frie Forskningsfonds årlige forskningskonference torsdag den 5. oktober om eftermiddagen. Carsten Stefan Malisch modtog allerede i 2022 Sapere Aude: DFF-forskningslederbevilling på 6,1 millioner kroner fra fonden for sin fremragende forskningsidé.

Læs mere om Carsten Stefan Malischs prisvindende forskningsprojekt her

Om prismodtager Carsten Stefan Malisch

• Carsten Stefan Malisch har en kandidat i Environmental Protection Management fra University of Edinburgh, Skotland, 2011. I 2016 modtog han sin ph.d. fra Department of Environmental Systems Science ved ETH Zürich, Schweiz.
  • Efter at have været postdoc ved University of Kiel, Tyskland, fra 2016-2022 ved Institute of Crop Science and Plant Breeding, flyttede han til Danmark med sin familie og begyndte at arbejde som tenure track adjunkt ved Aarhus Universitet.
  • Her forsøger han at finde innovative løsninger til at forbedre bæredygtigheden af ​​landbrugets produktionssystemer ved at kombinere forskellige forskningsdiscipliner og fokusere på deres interaktioner, f.eks. i Functional Forage-projektet.

Om hædersprisen: Årets Originale Idé

Danmarks Frie Forskningsfonds primære opgave er at uddele bevillinger inden for alle forskningsområder på baggrund af forskernes egne forskningsideer. Sidste år støttede fonden 457 nye forskningsidéer med i alt 1,4 milliarder kroner.

I år er fjerde gang, at fonden uddeler en hæderspris for årets originale forskningsidé. Hædersprisen består af et kunstværk og blomster. Danmarks Frie Forskningsfonds grundtanke med prisen er at hylde original tænkning, der er afgørende for at fremme dansk forskning.

Om Danmarks Frie Forskningsfond