Stor vækst i midtjysk fødevareeksport

Det ser lovende ud for fødevaresektoren, hvor især fødevareeksporten oplever en markant stigning. Det viser en ny rapport fra Erhvervshus Midtjylland.

Den midtjyske fødevaresektor har næsten 54.000 fuldtidsbeskæftigede og er det næststørste ressourceområde i Region Midtjylland - kun overgået af ressourceområdet for bygge/bolig, hvilket gør fødevaresektoren til en særdeles vigtig sektor for regionen som helhed. Alene i perioden 2016 til 2021 har fødevaresektoren skabt 2.000 nye fuldtidsjobs, og den samlede beskæftigelsesvækst er for perioden 3,9 procent, hvilket er over landsgennemsnittet.

En markant og særdeles positiv udvikling ses også i værdien af de midtjyske virksomheders fødevareeksport over de seneste år. I perioden 2016 til 2021 har den midtjyske fødevaresektor nemlig haft kraftigt vokseværk. Faktisk er fødevareeksporten vokset med hele 18 pct., hvilket er dobbelt så meget som på landsplan.

Nordic Gluten Free Bakery har fået eksport-skub
En af de fødevarevirksomheder, der har bevæget sig ud over landets grænser med sine produkter, er Nordic Gluten Free Bakery, hvor brød, boller og kager uden gluten, hvede og laktose går som varmt brød herhjemme.

Siden direktør Laila Finding sammen med sin mand startede virksomheden i 2018, har de solgt tusindvis af morgenbrød og boller til detailhandlen, hoteller og sygehuse.

Bageriet i Ølholm, som de selv har bygget, er vokset til 19 medarbejdere. Og nu vil de to bagere med 75 års erfaring også afsætte deres produkter syd for grænsen:

”Erhvervshus Midtjylland har hjulpet os med at komme i gang med eksport til Tyskland. Jeg tror ikke, vi havde fået så gode kontakter og kendskab til det tyske marked uden den hjælp”, siger direktør Laila Finding.

De er meget spændte på, hvordan det kommer til at gå med at eksportere til forbrugere syd for grænsen.

Deres vision var fra starten bedre brød på markedet til niecen Tilde og andre som hende, som ikke kan tåle almindeligt brød. Derfor udviklede de en serie af brød og boller uden gluten, hvede og laktose, som er opkaldt efter niecen.

”Vi er fulde af optimisme i forhold til, at tyskerne også kommer til at tage godt imod vores produkter, som vi mener, er af bedre kvalitet end dem, der findes på det tyske marked”, siger Laila Finding.

Nordic Gluten Free Bakery blev kontaktet af virksomhedskonsulent Jesper O.H. Sørensen, og han har været en god sparringspartner siden, påpeger hun.

”Vi har allerede lært meget af dialogen med dygtige folk, der spørger ind til, om vi har tænkt på det og det. Det betyder meget, for vi er ikke eksperter f.eks. på det tyske marked, og vi synes, vi har rigeligt at gøre”, siger Laila Finding.

Læs hele casen om Nordic Gluten Free Bakery her

Flere tal fra rapporten:

• Fødevaresektoren i Midtjylland har haft en omsætningsvækst ca. 9 procent i perioden 2016 til 2021
  • Fremstillingserhvervet indenfor den midtjyske fødevaresektor har haft en omsætningsvækst på ca. 30 procent i perioden 2016 til 2021. Det er ca. 19 procent over den nationale vækst.
  • Fremstillingserhvervet samt støtte- og serviceerhverv indenfor den midtjyske fødevaresektor har hver skabt ca. 1.000 nye fuldtidsjobs i perioden 2016 til 2019

Læs hele rapporten her

Om Erhvervshus Midtjylland