Sparekassen Kronjylland vil støtte dedikerede mennesker og fællesskaber

Temaet er dedikation, når Sparekassen Kronjylland sammen med sine garanter uddeler donationer fra Garant-millionen. Formålet er at støtte dedikerede mennesker, der gør en forskel i samfundet, og ikke mindst de foreninger, initiativer og mærkesager, de er dedikerede til.

Historiebøgerne er fyldt med dedikerede mennesker, der har viet deres liv til at gøre forskel for andre. Mennesker, der er med til at gøre en forskel for vores samfund, og som er drivkraften bag frivillige foreninger, velgørende initiativer og banebrydende forskning. Næste uddeling fra Garant-millionen sætter fokus på denne dedikation.

Løber for den gode sag

Én af dem, der er dedikeret til en sag, er 42-årige Bo Trige, der er fængselsbetjent i Aalborg Arrest. Han drømmer om at løbe 100 halvmaratoner. Samtidig har han sammen med kollegaen og løbemakkeren Jonas Rosenvinge brugt sin passion for løb til at arrangere et velgørenhedsløb til fordel for Landsforeningen for PTSD-ramte og pårørende.

- Vi ville gerne bruge vores passion til at give noget tilbage, og i vores job som fængselsbetjente er PTSD ikke en ukendt sygdom, men der mangler i høj grad fokus på, at det ikke kun er krigsveteraner, der får PTSD. Det kan også være børn af alkoholmisbrugere, ofre for seksuelt misbrug og mennesker, der arbejder i udsatte erhverv, fortæller Bo Trige om PTSD-løbet, der blev afholdt 23. september i Aalborg.

Dedikationen til at gøre en forskel for fællesskabet

Bo Trige er et godt eksempel på den dedikation, som Sparekassen Kronjylland ønsker at støtte op om.

- Vi ønsker at sætte fokus på mennesker, der er dedikerede til at gøre en forskel for andre. Det kan være som enkeltperson, som forening eller via en mærkesag, fortæller Marlene Bay Møller, der er områdedirektør for HR og Kommunikation i Sparekassen Kronjylland.

Og netop dedikationen til at gøre en forskel for fællesskabet er vigtig.

- Det kan være dedikationen til den lokale sportsforening, der betyder, at man som frivillig står klar til at hjælpe i alt slags vejr. Eller det kan være den dedikerede spejderleder, der bruger en uge af sin sommerferie på at tage på spejderlejr med sin gruppe. Men det kan også være pensionisten, der melder sig som voksenven for at gøre en forskel for udsatte børn, uddyber Marlene Bay Møller.

Garanter kan indstille en dedikation nu

Garant-millionen er åben for indstillinger nu og frem til 6. november. Her kan Sparekassens garanter indstille personer, foreninger, fællesskaber eller mærkesager til en donation under temaet dedikation. Læs mere på sparkron.dk/garant-millionen