Kirppu Viborg åbner lørdag d. 30. september

På lørdag d. 30. september kl. 10 slår Kirppu Viborg for første gang dørene op - det bliver fejret med et brag af en fest.

Når konfettien på lørdag d. 30. september kl. 10 bliver fyret af på Center Vest 8, er det for at markere, Kirppu butik nr. 25 nu officielt er åbent. Og alt tyder da også på, at butikken allerede nu vil blive en succes. Kirppu Viborg kan nemlig meddele at de i skrivende stund er mere end 90% udlejet til åbningen, og butikken forventes at være fyldt helt op ved åbningen.

Det er altså ikke en tom butik, der bliver åbnet op til, når startskuddet lyder på lørdag. Hele ugen har kunder nemlig gået og sat op på deres stande og gjort klart til den store åbningsfest. To af disse kunder er de unge kvinder, Emma og Nanna, der sammen har lavet stand 410 til en veninde stand. Her skal de sælge ud af lækkert tøj og assecories til billige penge. De fortæller at de ekstra penge skal bruges på venindehygge.

På stand 251 er det imidlertid de tre søstre Milje, Majse og Merle der sammen med deres mor, Sofie, er flyttet ind. De har gjort det til et familieprojekt at få ryddet op og ud på pigernes værelser - og alle bidrog med det de var allerbedst til. Der er blevet klippet, klistret og printet prismærker til den helt store guldmedalje. Så da pigerne forlod butikken havde de lavet en fantastisk stand med alt det de ikke bruger længere og nu er de bare spændte på, hvad deres brugte ting og sager, kan tjene ind.

Dagen byder på festligheder - og gratis fadøl

En åbning i Kirppu regi, er forbundet med mange traditioner. En af disse er, at kæden altid inviterer nye og gamle kunder samt naboer på en gratis fadøl eller et glas sodavand. Det gør de, for at åbne op for det gode naboskab. En værdi der er helt essentiel for Kirppu. Traditionen tro kommer maskotten Loppen Louie forbi med højt humør og deler slikkepinde og balloner ud. Ligeledes byder kæden på gratis Astronaut-is til de første 100 børn. Driftschef Pernille Seidenfaden fortæller, at åbningen er for hele familien:

"Åbningsdagen er en stor dag for os, og det vil vi gerne vise vores kunder med et brag af en fest for mennesker i alle aldre. Vi vil stå klar med gratis fadøl og sodavand hele dagen, og hvis vejret er til det, puster vi luft i den grønne hoppeborg, så børnene kan få brændt noget energi af. Så kan forældrene shoppe videre i ro og mag."

Fokus på det lokale og det personlige

En af de ting, Kirppu peger på som en succesfaktor for kæden, er, at der er stort fokus på det lokale, det personlige og det tætte forhold til kunder. Pernille Seidenfaden uddyber:

”Det, at vi sælger vores kunders ting, giver et naturligt tæt forhold, og det vil vi gerne værne om. Der er ingen tvivl om, at det er en tillidssag for vores kunder, at de sætter deres personlige ejendele til salg hos os – derfor er det også meget vigtigt for os, at de føler sig trygge hos os og ved, at vi gerne vil dem.”

I Kirppu finder man desuden en lounge, hvor der er gratis te og kaffe. Den bliver ivrigt brugt af de besøgende – til en pause for benene, en sludder med de andre standlejere eller til at hive strikketøjet frem.

Hvad er et loppesupermarked?

Kirppu betyder loppe på finsk og er et venligt nik mod landet med de mange søer. Det var nemlig herfra Morten Bøjland og Claus Andreassen første gang fik idéen til at åbne Danmarks første loppesupermarked. Konceptet er stærkt inspireret af det finske Kirpputori og kan bedst forklares som et slags indendørs loppemarked, hvor sælgerne ikke selv skal være til stede. Butikspersonalet tager sig nemlig af selve salget.

Siden Kirppu i 2014 åbnede det første loppesupermarked, har kæden løftet konceptet med stor succes. Nu er de klar til at åbne butik nr. 25 - den tredje åbning kæden laver i 2023. Administrerende direktør Morten Bøjland smiler stort:

"Vi glæder os helt vildt meget til at åbne den tiende butik i Jylland. Selvom vi har gjort det nogle gange efterhånden, er det altid en spændende proces at finde det rigtige lokale med den rigtige placering, og det, synes vi virkelig, er lykkedes i Viborg. Fordi vi er en virksomhed i vækst, sker der også hele tiden finjusteringer af butikkerne, fx flere prøverum, og det glæder vi os til at vise frem i endnu en ny butik."

Åbningstilbuddet er afsløret

Man kan allerede nu booke sin stand, hvis man vil hurtigt i gang med at sælge sine ting i den nye butik. Man kan både booke opstart til åbningsdagen eller et senere tidspunkt, hvis man ønsker det. Åbningstilbuddet lyder på 125 kr. pr. uge*.

*Regler og vilkår gælder.

Driftschef Pernille Seidenfaden glæder sig til åbningen af butik nr. 25 og mødet med de nye kunder.
Folk står i kø inden åbningen af Kirppu Køge 2023.
Personalet laver kampråb inden døren slås op kl. 10 til åbningen i Køge 2023.
Kirppu Viborg åbner på Center Vest 8 d. 30. september kl. 10
To af de nye standlejere i Kirppu Viborg, er veninderne Emma og Nanna.
Søstrene sætter stand op til et familieprojekt
Butikken forventes at være fyldt udlejet til åbning

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, og butik nr. 25 er sat til at åbne i Viborg d. 30. september (2023).

Læs mere om Kirppu  her

• Kæden er landsdækkende og har 25 butikker, der ligger i Hillerød, Ringsted, Næstved, Slagelse, Herlev, Holstebro, Herning, Frederikssund, Kolding, Kalundborg, Roskilde, Dalum, Nykøbing Falster, Sønderborg, Holbæk, Aalborg, Hjørring, Horsens, Tilst, Søborg, Glostrup, Valby, Fredericia, Køge og Viborg (pr. 30/9).