Kvistens kvindetræf vokser i Herning og Viborg

Velliv Foreningen har støttet Kvistens kvindetræf i Herning og Viborg, der er for kvinder med senfølger efter seksuelle overgreb i opvæksten. Donationen har muliggjort en række synlighedstiltag, der allerede nu har fået flere til at gøre brug af de gratis og anonyme tilbud.

Natascha Joof fra uddelingsudvalget i Velliv Foreningen overækker symboler på foreningens flotte bevilling til Kirsten Birgitte, Helle Kyed og Tina Møller der tager imod på vegne af Kvisten. Cecilie Høj, Kvisten

Om torsdagen i ulige uger kan man som kvinde komme til træf i Viborg, hvis man har været udsat for seksuelle overgreb i opvæksten. Det er et sted, hvor mænd ikke har adgang, og hvor man i trygge rammer, faciliteret af en erfaringsperson og en psykoterapeut fra Kvisten, kan spejle sig i andre, der også har oplevet seksuelle overgreb i opvæksten.

- Mange ved simpelthen ikke, hvor de kan søge hen og få hjælp, hvis de oplever at være udfordret i hverdagen som følge af traumerne fra deres opvækst. Samtidigt er mange blevet mødt med berøringsangst fra omverdenen, når de har fortalt om deres oplevelser. Til træf kan vi spejle os i hinanden og blive mødt i nogle af de senfølgeproblematikker, vi slæber rundt på, så vi bedre kan forstå dem, siger Helle Kyed. Hun har selv været i et terapiforløb i Kvisten og er nu tovholder på Kvistens træffet i Viborg sammen med psykoterapeuterne Tina Møller og Kirsten Birgitte Jensen.

Stort tabu om omfanget af seksuelle overgreb og senfølger

Op til fem procent af en årgang bliver udsat for et seksuelt overgreb, inden de fylder 18 år, og langt de fleste vil udvikle senfølger i voksenlivet, som kan præge livskvaliteten væsentligt. Alligevel oplever mange, at emnet fortsæt er tabuiseret og underlagt en stor berøringsangst.

- Mange hemmeligholder deres overgrebshistorie af frygt for at blive stigmatiserede fra omverdenen, eller også har de oplevet at blive mødt med en berøringsangst, hvis de har sagt det højt. Den skam- og skyldfølelse, de efterfølgende kan sidde med, er simpelthen en barriere for, at de rækker ud efter hjælp. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi kan udbrede synligheden om vores tilbud her, så vi i et åbent og trygt rum kan fjerne tabuerne, siger Kirsten Birgitte Jensen, der er psykoterapeut og en af tovholderne på Kvistens Kvindetræf i Viborg.

Bevilling fra Velliv Foreningen skaber øget bevågenhed

Siden 2022 har Kvisten afholdt kvindetræf i Viborg og Herning, hvilket er gratis, anonyme og uforpligtende tilbud for kvinder, der har oplevet seksuelle overgreb i barndommen eller ungdommen. Til kvindetræf kan man  spejle sig i andre, samt tale om og forstå sine senfølger i trygge rammer. Tilstede vil altid være to tovholdere fra Kvisten, en psykoterapeut og en erfaringsperson, og de kvinder, der har lyst til at møde op.

Velliv Foreningen har doneret 47.460 kroner til at videreudvikle foreningens to kvindetræf i Herning og Viborg, samt forbedre kendskabet og tilslutningen til samme fra juni 2023 til maj 2024.

Natascha Joof deltog som repræsentant for uddelingsudvalget i Velliv Foreningen til at overrække donationen officielt og høre om de aktiviteter, som allerede nu har båret frugt. Kvisten har gennemført et Taskforceoplæg om livet med senfølger efter seksuelle overgreb, skruet op for den digitale annoncering, uddelt informationsmateriale til fagpersoner og udarbejdet artikler til lokalmedier mm. Det har fået flere kvinder til at henvende sig og deltage i kvindetræffene, både i Viborg og Herning.

Kvistens kvindetræf i Viborg

De Frivilliges Hus, Ll. Sankt Hans Gade 7, 8800 Viborg, torsdag i ulige uger kl. 17.00 – 19.00.

Kvistens kvindetræf i Herning

Frivilligcenter Herning, Fredensgade 14, 7400 Herning, tirsdage i lige uger kl. 17.00 – 19.00.

Træffene er for kvinder over 18, der har været udsat for seksuelle overgreb i opvæksten. Tilmelding er ikke nødvendig, du møder bare op.

Natascha Joof, der sidder i uddelingsudvalget hos Velliv Foreningen, slog et smut forbi Frivillighuset, som sætter rammen for kvindetræffet i Viborg.
Temaerne er aldrig fastlagt på forhånd, men op til de deltagende at præge. Mange vil kunne genkende sig selv i de problematikker, som de andre kvinder deler ud af.