Cyklistforbundet

Cyklistforbundet: Roadpricing kan afløse nuværende bilafgifter

Del

De nuværende bilafgifter er ikke tidssvarende.

Shutterstock

Ifølge Cyklistforbundet er det på høje tid, at der sættes gang i forsøg med roadpricing.

Det sker i et nyt forsøg, der bliver gennemført af DTU og Sund og Bælt, hvor 2.200 danskere fra hele landet skal afprøve et roadpricing-projekt.

”Vi lever i den grad med trængsel i de store byer, så det er på høje tid, at der bliver sat skub i at afprøve roadpricing. Hvis vi kan dæmpe biltrafikken i byerne, er det godt for trængslen, for sundheden, for miljøet og for klimaet, så for os i Cyklistforbundet er det næsten en ’nobrainer’, at vi selvfølgelig skal have indført roadpricing visse steder,” siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.

Han mener de nuværende afgifter på biler - vægtafgift og grønne afgifter - er et forældet koncept, som bør afløses af eller suppleres med roadpricing.
"Med de nuværende afgifter betaler du et fast beløb, og så kan du køre ligeså tosset du vil, lige hvor du vil. Det koster det samme, om du kører på en tom landevej, eller du kører midt i København. Det er jo helt tosset. Du skal selvfølgelig betale mere, hvis du vælger at køre rundt i hovedstaden midt i myldretiden," siger Kenneth Øhrberg Krag, og slutter:

"Afgifter skal påvirke adfærd, og alle ønsker mindre trafik i bykernerne. Det ansporer det nuværende afgiftssystem på biler ikke til. Det er på høje tid, vi tager mere nutidige løsninger i brug."

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye