Fjernvarme på vej til Osted

Der var stor interesse til informationsmødet om fjernvarme i Osted, hvor flere end 300 interesserede var mødt op for at høre, hvad forsyningsselskabet Fors A/S kunne tilbyde.

Osted i Lejre Kommune er udpeget til et af de områder, der får tilbuddet om fjernvarme. Det var der mange, der gerne ville høre om.

”Vi er glade for den store interesse for fjernvarme, som vi mærker, når vi holder informationsmøder. Nu er det tid til, at interesserede tilmelder sig, hvis de gerne vil have fjernvarme til byen. Det kræver nemlig, at 70 % tilmelder sig, før vi kan arbejde videre med projektet,” fortæller kundedirektør Rikke Saltoft fra Fors A/S.

I alt er der cirka 1000 husstande i Osted, og 70 % af dem skal tilmelde sig, før Fors A/S arbejder videre med projektet. Det skyldes, at det opbakningen skal være høj, før det økonomisk kan betale sig at få fjernvarme.

Lige nu og frem til 30. november 2023 kører Fors A/S med en kampagnepris på 25.000 kr.

Gennem længere tid har der været fokus på fjernvarme som en miljøvenlig og økonomisk fordelagtig opvarmningsform. Men udover det er fjernvarme også et fremtidssikret, nemt og støjsvagt alternativ til mange andre opvarmningsformer.

”Fjernvarme har mange fordele. Blandt andet skal du ikke tænke over larm fra varmekilden. Hverken i forhold til dig selv eller naboen. Derudover er fjernvarme fremtidssikret, da vi kan udskifte, hvad fjernvarmen er produceret af, uden at vi skal forstyrre kunden. Det er godt både i forhold til miljøet, hvor vi kan vælge den bedste mulige brændsel, men også i forhold til økonomien, hvor vi kan vælge det, der er økonomisk bedst for vores kunder. Så alt i alt en god balance mellem nemhed, miljøvenlighed og økonomisk fornuft,” siger Rikke Saltoft.

Fors A/S er ejet af kommunerne Holbæk, Lejre og Roskilde og drives efter hvile-i-sig-selv-princippet. Det betyder, at selskabet ikke må give overskud eller underskud. Derfor beregnes priserne ud fra, hvad det koster at levere og drifte fjernvarme – og ikke efter, hvor mange penge der kan tjenes til ejerne.

Det er muligt at få mere information og tilmelde sig på fors.dk/osted

Mette Ryberg HerskindPresse- og kommunikationschefPresse & Kommunikation

Tlf:51841446mrh@fors.dk

Vi er ISO-certificerede for at sikre sammenhæng mellem strategi, politikker, procedurer og konkrete handlinger. Læs mere om vores ISO-certificering her.