Danske Medier lægger sag an mod Google

Google bryder ophavsretten og markedsføringsloven ved at gøre jobannoncer fra Jobindex tilgængelige på tjenesten Google for Jobs uden tilladelse. Derfor sagsøger Danske Medier på vegne af Jobindex Google med krav om kompensation.

I sommeren 2022 konstaterede Danmarks største jobportal, Jobindex, at Google og selskabets samarbejdspartnere i nogle tilfælde kopierer portalens jobannoncer.

På den baggrund har Jobindex gennem det seneste år forsøgt at få Google til at anerkende, at techgiganten har kopieret jobannoncer til tjenesten Google for Jobs uden tilladelse, samtidig med, at Jobindex ønsker vederlag, erstatning og godtgørelse for brud på ophavsretten og markedsføringsloven. Samtidig kan Jobindex konstatere et fald i organisk trafik fra Google til Jobindex på ca. 20 procent efter introduktionen af Google for Jobs og dermed øgede markedsføringsomkostninger.

Indtil videre har Google fralagt sig ansvaret og afviser at krænke Jobindex’ rettigheder.

Derfor lægger jobportalen nu sag an mod techvirksomheden, hvor Danske Medier vil repræsentere Jobindex i Sø- og Handelsretten. Det er første gang, at en sag der omhandler reglerne i EU’s ophavsretsdirektiv om platformes ansvar for det indhold, der uploades til deres tjenester, prøves ved en dansk domstol. Disse regler findes konkret i ophavsretslovens § 52 c.

Sagen viser et markant behov for at stille techgiganterne til ansvar

For Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup, kommer sagen desværre ikke som en overraskelse. Direktøren mener, at Googles adfærd er ét eksempel blandt mange på techgiganternes bøllemetoder og udnyttelse af deres stadig voksende magtposition. Af samme årsag er det afgørende at gå op imod dem, når de går så vidt som at skade andre virksomheders forretning ved f.eks. at krænke ophavsretten, understreger Mads Brandstrup.

”Det vi ser med Jobindex, er med til igen at sætte en stor tyk streg under behovet for at regulere og stille techgiganter som Google til ansvar, når de åbenlyst udnytter andre virksomheder ved at kopiere deres indhold uden samtykke for egen vindings skyld. Jobindex har ad flere omgange forsøgt at tale Google til fornuft, men uden held. Når Google fralægger sig al ansvar, skal vi træde til for at kræve, at Google anerkender, at virksomheden har kopieret indhold og dermed krænket ophavsretlige regler,” siger direktøren.

Mads Brandstrup påpeger, at sagen blot er endnu én i rækken, hvor techgiganter som Google udnytter deres dominerende position til at sætte medier under pres.

”Vi ser også lige nu, hvordan Google sammen med Meta i Canada forsøger at stikke en kæp i hjulet på frie medier ved at blokere for nyhedsindhold på deres platforme. Her er vi gået sammen med en række internationale medieorganisationer for at sætte en stopper for giganternes bøllemetoder. Principielt handler sagen med Jobindex om det samme. Nemlig, at vi skal kæmpe for at sikre fair spilleregler og stille techgiganterne til ansvar, når de bryder dem. Med EU’s lovpakker har vi taget vigtige skridt i den rigtige retning, men der er behov for, at danske myndigheder også håndhæver reglerne og sætter kraftigt ind overfor de store techvirksomheder, der har urimelig stor indflydelse på både virksomheder og vores hverdag.”

Direktør for Jobindex: Klar krænkelse af ophavsret – og Google vil ikke stoppe det

”I over et år har vi forsøgt at få Google til at stoppe med at misbruge sin position ved at lede jobrelaterede søgninger ind til sin egen tjeneste ’Google for Jobs’”, siger Kaare Danielsen, direktør for Jobindex.

Han fortsætter: ”Derudover optræder der på Googles tjeneste indhold, der er ulovligt kopieret fra Jobindex på trods af, at vi har bedt dem ophøre med det. Vores tekstforfattere skriver 2.000 annoncetekster om året, men Google ser stort på ophavsretten: De har ’venligt’ tilbudt, at vi selv kan gøre indsigelse for hver enkelt kopierede annonce, vi finder: Med andre ord: Google beder Jobindex om at holde øje med, om Google viderebringer materiale, andre har ophavsretten til.”

”Det er selvfølgeligt uacceptabelt: Vi konkurrerer gerne med Google, men det skal naturligvis være på lige vilkår, og ikke ved at Google for Jobs har varer stående på hylderne, som ikke er deres”, slutter Kaare Danielsen.

Rettighedshaveres indhold skal sikres i kommende revision af ophavsretsloven

Mads Brandstrup tilføjer, at sagen understreger, hvor vigtigt det er, at politikere i både Danmark og EU har fokus på at sikre de bedste muligheder for, at medier og andre rettighedshavere kan beskytte deres indhold mod misbrug fra techgiganterne.

“Ophavsretsloven står til at skulle revideres i løbet af det kommende år på grund af en række nødvendige ændringer. Her er vores klare appel til politikerne, at de skal sørge for at sikre danske rettighedshaveres position over for techgiganterne ved at udskille spørgsmålet om en ny aftalelicens i et særskilt lovforslag.”

Stævningen er blevet indleveret i dag, og Danske Medier ser frem til at modtage Googles svarskrift.

Hvad er EU’s direktiv om ophavsret, og hvorfor er det vigtigt i sagen?

• Ophavsretsdirektivet blev vedtaget i 2019 for at opdatere EU’s regler om ophavsret til den digitale tidsalder

• Direktivets artikel 17 (ophavsretslovens § 52 c) indeholder en tilladelses- og ansvarsordning for ophavsret, som gælder for udbydere af “onlineindholdsdelingstjenester”, fx sociale medier

• Bestemmelsen skal fremme udviklingen af licensmarkedet mellem rettighedshavere og udbyderne af disse tjenester

• Udbyderne skal have tilladelse fra rettighedshaverne til det indhold, der uploades på deres tjenester eller fjerne uautoriserede uploads