Flere butikslejemål står ledige i hele landet

Tomgangen for butikslejemål er høj, og alene det seneste kvartal er den steget med på 0,3 procentpoint, viser en ny rapport fra EjendomDanmark. Det er blandt andet lukninger af flere supermarkedskæder, der er årsag til udviklingen.

iStock, carstenbrandt

Tomme butiksfacader præger i stigende grad bybilledet landet over, og det understreger en aktuel udfordring indenfor udlejning af butikslokaler.

Ifølge en ny rapport fra EjendomDanmark er butikstomgangen, der beskriver omfanget af ledige butikslejemål, nemlig steget til 7,2 procent, hvilket er en stigning på 0,3 procentpoint det seneste kvartal. Til sammenligning er det historiske gennemsnit for butikstomgangen i perioden 2000-2023 på 6,7 procent.

Udviklingen skyldes blandt andet, at flere supermarkedskæder har omstruktureret eller lukket ned i løbet af det seneste kvartal:

”Nogle af de lukkede supermarkeder kommer nok til at stå tomme længe, og selv de mange butikker, der genåbner med et nyt navn og logo på facaden, står også tomme i en kortere periode når inventar og sortiment skiftes ud,” siger Bjarke Roed-Frederiksen, der er økonomisk konsulent i EjendomDanmark, og fortsætter:

”Derudover er markedssituationen for butiksudlejning stadig udfordret af, at mange forbrugere har ændret vaner og i højere grad foretrækker de store butikscentre eller nethandel.”

Største kvartalsvise stigning er i Region Hovedstaden

Det er stort set alle landets regioner, der har oplevet en kvartalsvis stigning i butikstomgangen, og i Region Hovedstaden finder man den største. Den er på 0,5 procentpoint, hvilket bringer den samlede butikstomgang for regionen op på 7,1 procent.

I København centrum er der sket en stigning på hele 0,9 procentpoint, men udviklingen skyldes ikke butikkerne på Strøget, slår Bjarke Roed- Frederiksen fast:

”Vi kan se, at butikstomgangen for de butikker, der ligger på Strøget, faktisk er faldet en smule, og derfor er det altså butikkerne i andre dele af København centrum, der i højere grad er ledige.”

For områderne Amager Øst, Nørrebro og Vesterbro stiger butikstomgangen med henholdsvis 0,1, 1,2 og 0,6 procentpoint. Omfanget af ledige butikslejemål på Vesterbro er trods stigningen relativt lav med 4,7 procent, men for Amager Øst er den på hele 10,4 procent og for Nørrebro 7,0 procent.

Amager Øst omfatter blandt andet Amagerbrogade, Holmbladsgadekvarteret og de relativt nyudviklede boligområder ved Amager Strandpark.

”Amager har oplevet en rivende udvikling de senere år og en stor ændring i beboersammensætningen, hvor der nu er kommet flere unge og børnefamilier. Butikssammensætningen har muligvis ikke fulgt med denne udvikling, og derfor giver det midlertidigt mange ledige butikslejemål,” siger Bjarke Roed-Frederiksen.

Flest ledige butikslejemål i Region Sjælland

Regionen med den højeste tomgangsprocent er Region Sjælland. Her lander den på 8,5 procent efter en mindre stigning på 0,2 procentpoint.

For Vest- og Sydsjælland er tomgangen på 9,3 procent, imens den for Østsjælland er på 7,6 procent.

Ifølge Bjarke Roed-Frederiksen indikerer tallene, at udkantsområder kan opleve større vanskeligheder med at tiltrække lejere til butikslejemål:

”Det bevidner, at det kan være sværere at leje ud i udkantsområderne, hvor efterspørgslen efter lokaler til butikker måske ikke er lige så stærk som i de største byer.”

Vedhæftede filer

EjendomDanmark er brancheorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.