Kritik af skæve ejendomsvurderinger sætter streg under behov for løsninger

Ombudsmanden er i dag kommet med en kritik af Vurderingsstyrelsen, som kunne have gjort mere for forebygge de skæve vurderinger af ejerboliger. EjendomDanmark mener, at det understreger behovet for at finde løsninger – for der har også været udfordringer på erhvervsområdet.

Ejendomsvurderingerne har skabt stor frustration og uklarhed. Det gælder både for de private ejerboliger og på erhvervsejendomme.

Nu er Folketingets Ombudsmanden kommet med en kritik af de foreløbige ejendomsvurderinger på ejerboligerne, hvor Vurderingsstyrelsen kunne have gjort mere for at afdække og forebygge problemerne.

Kritikken vækker genklang hos EjendomDanmark, der repræsenterer den professionelle ejendomsbranche, hvor mange virksomheder er blevet ramt af skæve vurderinger på erhverv – også selvom det ikke er dem, der har været genstand for Ombudsmandens undersøgelse.

”Tillid til vores skattesystem er enormt vigtigt i vores samfund, og vi er derfor helt enige i, at vurderingerne burde have flugtet langt nærmere virkeligheden fra begyndelsen. Det gælder for de private ejerboliger såvel som for erhverv. Derfor er det også positivt, at Ombudsmanden selv kigger nærmere på det,” siger Jan Ellebye, underdirektør i EjendomDanmark og fortsætter:

”Nu står vi så også med vurderinger, som vi gør, og der mener jeg, at fokus må være på at løse udfordringerne. Alle er bedst tjent med, at vurderingerne rammer så tæt på virkeligheden som muligt, og jeg er derfor også glad for, at der er en vis lydhørhed over for de udfordringer, vi bringer frem på erhvervsområdet. Selvom træerne ikke ligefrem er vokset ind i himlen."

Tillid til skattesystemet

Ombudsmanden kritik går på, at Vurderingsstyrelsen kunne have gjort mere for at afdække fejlene i de foreløbige vurderinger, selvom der fra politisk side var en accept af, at de i visse tilfælde ville kunne ”ramme forkert”.

”Grundlæggende må ambitionen i min optik være, at vi går efter at ramme noget, som er genkendeligt i virkeligheden. Nu har vi det system, vi har, og selvom det have været langt mere ønskeligt med en bedre model, hvor det for eksempel på erhverv ikke er omregninger af ejerboliger via en skrivebordsmodel, så må fokus være på at fikse det. Det er nødvendigt for tilliden til vores skattesystem,” siger Jan Ellebye.

EjendomDanmark er den samlede brancheorganisation for ejere og administratorer. Vi repræsenterer ejendomsbranchen, der skaber rammerne om danskernes liv, understøtter 137.000 arbejdspladser i Danmark, og som hvert år bidrager til BNP med 161 mia. kr.