Teater Katapult

International succes og styrket bestyrelse: Lukningstruede Teater Katapult nyder stor opbakning

Anmelderne på verdens største kulturfestival med 3400 forestillinger, Edinburgh Festival Fringe, elsker Teater Katapult – og i hjembyen har teatret i samarbejde med Erhverv Aarhus fået to nye, stærke medlemmer i sin bestyrelse. Men mens Katapults THE INSIDER i Edinburgh skamroses af bl.a. Financial Times, har Aarhus Kommune besluttet en besparelse, der vil lægge teatret i graven. Efterårets budgetforhandlinger er kommunens sidste chance for at ændre den kurs ...

Teater Katapult kæmper for overlevelse, mens teatrets  INSIDEREN fejrer international succes. Foto: Jens Peter Engedal
Teater Katapult kæmper for overlevelse, mens teatrets INSIDEREN fejrer international succes. Foto: Jens Peter Engedal

- Aarhus må ikke miste et så værdifuldt teater for byen som Teater Katapult. Hæld ikke Aarhus' kulturelle guldæg ud med badevandet! Det er nu i år - til dette års budgetforlig - at Katapult skal tilbage (styrket) på budgettet. Sker det ikke, må teatret nødvendigvis lukke helt ned.

Sådan skriver aarhusianske Teater Katapults teaterchef, Torben Dahl, i en direkte henvendelse til byrådet og kulturforvaltningen i Aarhus Kommune. Henvendelsen sker direkte fra Skotlands hovedstad, hvor han og Teater Katapult i disse dage nyder international succes under verdens største kulturfestival, Edinburgh Festival Fringe: Anmelderne roser Katapults finansthriller om den globale skandalesag om svindel med udbytteskat, INSIDEREN/THE INSIDER, til skyerne! Toneangivende medier som Financial Times, The Stage og British Theatre Guide peger forestillingen ud blandt festivalens 3400 shows som en, man ikke må gå glip af.

Katapult er på megafestivalen med THE INSIDER (der også i Danmark blev topanmeldt), udvalgt af Statens Kunstfond som et af få teatre, der repræsenterer Danmark. Det store paradoks er, at Aarhus Byråd i december 2022 besluttede at spare Teater Katapults kommunale driftstilskud på ca. 1,5 mio. kroner årligt væk med udgangen af 2023 og dermed reelt at tage livet af teatret, der har eksisteret gennem knap 30 år – over 20 år med egne scener i byen! Derfor henvender teaterchefen sig til beslutningstagerne og beder dem tænke grundigt over, om ikke de til efterårets budgetforhandlinger kan finde midler til at bevare succesteatret i Aarhus.

Erhverv Aarhus bakker op

Unexpectedly gripping, brilliantly inventive and technically ground-breaking. An immersive masterpiece” lyder et citat fra Liam Rudden's Must See Theatres 5-stjernede anmeldelse af THE INSIDER, som Katapult-chefen medsender i sin henvendelse til byrådets politikere. Financial Times kalder forestillingen ”Thrilling. Excellent Show”, hovedrolleindehaveren ”Compelling to watch” og kvitterer med 4 ud af 5 stjerner. British Theatre Guide er lige så gavmild med stjernerne og slår kort og godt fast: ”It would be a crime to avoid a play that manages to create so specific and unique a vision”, mens toneangivende The List med samme stjerneantal udtrykker det: ”This is urgent theatre!”

Torben Dahl beretter, at han nu holder møder med væsentlige teatre i bl.a. New York, der hellere end gerne vil præsentere aarhusianske Teater Katapult i deres del af verden. Men ikke kun den internationale medvind bør få Aarhus Kommune og dens politikere til at skrue nye pærer i tænkehatten, hvad angår Katapult. Teaterchefen peger på en række landvindinger, Katapult har gjort, siden de katastrofale kommunale driftsmiddel-besparelser blev vedtaget:

Katapult styrker nu bestyrelsen via et samarbejde med Erhverv Aarhus; de nye bestyrelsesmedlemmer er Henrik Stærmose (CEO for Racehall Aarhus og København) og Morten Søholm (Grundlægger og partner i Creative ZOO). Det er Erhverv Aarhus' klare ønske, at Teater Katapult kan fortsætte.

Publikumsrekorder og rost udviklingsarbejde

Udover den seriøse interesse i Katapults overlevelse fra Erhverv Aarhus er teatrets publikumstal fra den netop overståede sæson 22/23 på 9.708 - en stigning på 30 pct. fra sidste sæson. Katapult solgte billetter for mere end 100.000 kr. over det forventede, og 30 pct. af publikum er unge fra 18-26 år. En målgruppe andre teatre har svært ved at få fat i. Katapults seneste egenproduktion, KOOL KOOL KINA med Jens Albinus i hovedrollen, fik så godt som udelukkende 5-6 stjernede anmeldelser og tangerede teatrets publikumsrekord fra Kulturby 2017 for en enkelt forestilling med over 2100 publikummer.

Med etableringen af udviklingsafdelingen Katapult Akademiet har Katapult fået national betydning i forhold til udvikling af ny dansk dramatik – og er også her på vej til at bryde lydmuren internationalt!

Katapult styrker Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune med konceptet AudioMove, som med succes er med til at hæve empatien og nedbringe konflikter i plejesektoren.

- Med et styrket Teater Katapult i Aarhus - som jo har et kraftigt stigende indbyggertal - vil man varetage borgernes krav til kulturtilbud med diversitet og kvalitet, udtrykker teaterchef Torben Dahl det i sin henvendelse forud for efterårets budgetforhandlinger i Aarhus Kommune, der kommer til at betyde liv eller død for det, Katapult byder på i Aarhus – og bringer med ud i verden.

- Læs i bilaget ’Teater Katapults aftryk på Aarhus’ om, hvad byen og DK’s scenekunstbranche risikerer at miste

- Læs i bilaget ’Vi støtter Katapult’ udtalelser fra professionelle og teaterbranche samt borgere.

- Læs tidligere pressemeddelelser om kommunens Katapult-spareplaner her og her

Teater Katapults THE INSIDER_Credit Mathias Bender_40×40cm_300dpi_cmyk
Teater Katapults THE INSIDER_PR-foto 03_credit Jens Peter Engedal
Teaterchef Torben Dahl_ Fotocredit Lorenzen Fotografi
Teater Katapults THE INSIDER_PR-foto 04_credit Jens Peter Engedal
Teater Katapults THE INSIDER_PR-foto 09_credit Jens Peter Engedal
Teater Katapults THE INSIDER_Credit Mathias Bender_tall
Teater Katapults THE INSIDER_Credit Mathias Bender_wide

Om Teater Katapult

Teater Katapult
Skovgårdsgade 3
8000 Aarhus C

Teater Katapult skaber og præsenterer nye historier, fortalt scenisk på nye måder. Den røde tråd er altid at tage fat i nødvendige temaer i vores samtid … eksistentielle som samfundsmæssige.

Vi bruger scenekunsten til at oplyse, til at skabe værdi hos mennesker. Kunsten skal skabe forandringer! Det handler om at skabe merværdi ud over selve underholdningen.

Følg pressemeddelelser fra Teater Katapult

Flere pressemeddelelser fra Teater Katapult