SELECTED FEMME/HOMME lancerer første produkt med banebrydende polyester-alternativ
Som et af de første modebrands har SELECTED FEMME skabt en limited-edition kjole lavet af det innovative, regenererede polyester cycora®. Virksomheden bag det banebrydende materiale har skabt det ved at omdanne brugte tekstiler fra forbrugere og industriaffald.
Amerikanske Ambercycle og danske BESTSELLER deler en mission: At omdanne udtjent tøj til en ressource med den størst mulig værdi.
Med speciale i genanvendelse af polyester har innovationsvirksomheden Ambercycle udviklet materialet cycora®, der er intet mindre end et regenereret alternativ til konventionel polyester. Det betyder, at Ambercycle omdanner brugte tekstiler fra forbrugere og industriaffald til et nyt innovativt materiale.
Gennem BESTSELLERs investeringsarm, Invest FWD, investerede det danske modehus tidligt i Ambercycle, der har base i Los Angeles.
"Virksomheder som vores, der har ambitiøse bæredygtighedsmål og forpligtelser, skal kontinuerligt støtte innovation inden for tekstil-til-tekstil-genanvendelse for at udbrede det. Ambercycle har udviklet en ganske unik teknologi, som er mindre energikrævende sammenlignet med andre genanvendelsesprocesser," siger Camilla Skjønning Jørgensen, BESTSELLERs Innovation Manager.
Et af de første modebrands i verden
Nu har BESTSELLER-brandet SELECTED FEMME som et af de første modebrands i verden skabt en limited-edition kjole lavet af cycora®.
"Vi er meget fokuserede på at fremskynde den enorme mulighed, der ligger i at muliggøre cirkularitet inden for modeindustrien. Vi ser tekstil-til-tekstil-regenerering som værende et af de mest signifikante tiltag, industrien kan tage for at nedbringe CO2-udledning, og vi sætter pris på ligesindede og støttende partnere som BESTSELLER, der også arbejder med et langsigtet fokus på cirkularitet," siger Shay Sethi, administrerende direktør og medstifter hos Ambercycle.
Bemærkelsesværdig innovation
At arbejde med fiberinnovation er ikke noget nyt for SELECTED. I løbet af de seneste år er der introduceret flere innovative fibre i brandets kollektioner. Nu med cycora® som seneste tilføjelse.
"Cycora® er en virkelig bemærkelsesværdig innovation. Den løser et globalt affaldsproblem ved at forhindre udtjent tøj i at ende på lossepladser og i stedet bringe det ind i et cirkulært system. Det bliver afgørende for modebranchens fremtid, og vi er stolte af at være blandt de første brands, der gør denne løsning tilgængelig for forbrugerne," fortæller Louise Lund, Sustainability Manager hos SELECTED FEMME/HOMME, og fortsætter:
"Cirkularitet har været et centralt fokus for SELECTED i mange år. Vi har uddannet vores designere i at designe med cirkularitet for øje – hvordan vi kan få produkter til at holde længere og fremme genanvendelighed. Men design er én ting. At bruge alsidige materialer med et lavere aftryk er en anden måde, vi kan gøre en forskel på, og dertil har vi brug for dygtige innovatorer som Ambercycle."
Eksklusiv sommerkjole tilgængelig online
Den nye limited-edition SELECTED FEMME kjole med print er lavet med 50% cycora® blandet med 50% genanvendt polyester. Den er tilgængelig på SELECTEDs webshop samt i udvalgte danske butikker.
- - - - - -
FAKTA:
- Konventionel ny polyester udvindes normalt af råolie, og derfor er det vigtigt at finde gode, genanvendelige alternativer til det meget brugte materiale
- Cycora® fra Ambercycle er et regenereret materiale, som forventes at kunne fjerne næsten halvdelen af den CO2-udledning, som normalt er forbundet med produktion af ny, konventionel polyester
- Ambercycle arbejder i øjeblikket på at kommercialisere sin teknologi, for at give flere kunder adgang til materialet
- SELECTED sikrede sig rettigheden til at bruge BESTSELLERs første levering af cycora® ved at vinde førstepladsen i BESTSELLERs interne Circular Design Challenge 2022 under Copenhagen Fashion Week
Kontakter
For press and corporate related matters, please contact the BESTSELLER Communication department
communications@bestseller.comBilleder
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
Børns Vilkår modtager 600.000 kr. efter lancering af støttestrømper til børn22.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske forældres indkøb af børnestrømper har på få måneder genereret en donation til BørneTelefonen i Børns Vilkår på mere end 600.000 kr. Strømperne er solgt i NAME IT, en af landets største børnetøjskæder, som løbende støtter sårbare børn og unge gennem forskellige initiativer.
22-årig bokser vinder BESTSELLERs Olympiske Håb6.1.2024 22:29:37 CET | Pressemeddelelse
For 15. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld dansk atlet. I år er det den 22-årige bokser Nikolai Terteryan, som løber med titlen forud for et stort OL-år, hvor han allerede er kvalificeret til Paris 2024.
Danske børn og unge modtager nytårsdonation fra BESTSELLER Foundation28.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De danske organisationer headspace og #11påryggen kan tage hul på det nye år med økonomisk rygvind til at gennemføre projekter til gavn for henholdsvis sårbare unge samt indlagte børn og familier på Aarhus Universitetshospital. Organisationerne er to af i alt seks modtagere af en samlet nytårsdonation på 3,5 millioner kroner fra BESTSELLER Foundation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum