Erhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus MidtjyllandErhvervshus Midtjylland

8 tilskudsordninger til udviklingsprojekter du burde se nærmere på

Sommeren er over os, og du har måske tid til at give tankerne frit løb i forhold til din virksomheds udviklingsmuligheder. Vi har samlet en række interessante ordninger og tilskudspuljer, som kan sætte turbo på dine projekter.

Sommeren hersker pt. i hele landet. Den er, som vi kender den – svingende i temperatur. Måske tager du dig et velfortjent afbræk inden døre i sommerhus, eller måske er du en af de mange, der har booket en rejse sydpå.

Når tempoet sænker sig, og du har tid til at løfte blikket fra den daglige drift, får tankerne ofte frit løb og kan hurtigt snige sig hen på, hvilke projekter, der skal gøde jorden til fremtidig vækst i din virksomhed.

Det kan være, at du vil sætte skub i arbejdet med grøn omstilling, indtræde på et nyt marked eller i gang med at digitalisere dele af din forretning. Måske har du ikke et færdigformuleret projekt, men har identificeret et område, hvor du har brug for hjælp til at afdække muligheder og udfordringer, og har brug for rådgivning, der kan hjælpe med at indfri din virksomheds potentiale?

Der er i Danmark en lang række støtte- og tilskudsordninger, der er målrettet små og mellemstore virksomheder. Faktisk er der så mange, at det kan være svært for nogle virksomhedsejere at finde rundt i mulighederne.

Derfor har vi samlet de ordninger og tilskudspuljer, du skal være særlig opmærksomme på i sensommeren og i efteråret 2023, hvis du går med tanker om at sætte turbo på dine udviklingsprojekter. Vær klar til at spidse blyanten efter ferien, da der ved nogle puljer er kort tid til ansøgningsfristen.

SMV:Vækstpilot

SMV:Vækstpilot er målrettet virksomheder med 1 til 249 ansatte, der står med en omstillingsopgave og har brug for nye kompetencer til at løse den. Du får tilskud til at ansætte en ny medarbejder (Vækstpilot) med de rette kompetencer med 50 procent tilskud til lønnen (max. 15.000 kr./mdr.) i op til 6 måneder. En Vækstpilot kan f.eks. hjælpe med at løse omstillingsopgaver inden for digitalisering, grøn omstilling eller internationalisering mv.

Løbende ansøgning.

SMV:PRO
SMV:Pro er målrettet virksomheder med op til 249 årsværk og henvender sig til ejerledere, som ønsker at knække koden til at øge bundlinjen gennem nye initiativer og øget konkurrencekraft. SMV:PRO er en kombination af et afklaringsforløb, hvor der sættes fokus på din virksomhedens behov og muligheder sammen med en erfaren virksomhedskonsulent. Derudover får 50 procents medfinansieret rådgiverforløb for op til 500.000 kr., der ender ud med en udviklingsplan for de kommende år og en partner, der følger dig gennem hele processen fra start til slut.

Løbende ansøgning.

SMV:Digital
SMV:Digital er målrettet SMV’er med behov for digitalisering i form af f.eks. digital omstilling, onlinesalg, automatisering, digital sikkerhed mv. Tilskuddet udmøntes som tilskudsvouchers á henholdsvist 50.000, 100.000 og 250.000 kroner, og midlerne uddeles efter først-til-mølle-princippet til de bedst kvalificerede ansøgninger. Der bliver åbnet op for ansøgninger til de enkelte puljer med tilskudsvouchers i forskellige perioder.

De første to puljer åbner for ansøgning 15. august.

SMV:Eksport
SMV:Eksport er målrettet virksomheder med op til 249 årsværk, der vil lancere sig på nye markeder. Programmet består af tilskud til rådgivning om f.eks. salgskanalstrategier, markeds- og segmenteringsanalyser og lov- og certificeringsundersøgelser samt deltagelse i workshops om f.eks. Amazon, eksportparathed og salg via udenlandske partnere.

Åbner for ansøgning 28. august

SMV:Grøn
SMV:Grøn er målrettet SMV’er med 2-249 årsværk, som ønsker at forandre og udvikle sig med fokus på grøn omstilling - særligt i forhold til virksomhedens ressourceforbrug og affaldsmængder. Gennem en voucherordning kan din virksomhed søge om tilskud til investeringer, rådgivning eller en kombination af både investeringer og rådgivning.

Åbner for ansøgning 13. september.

SMV:Grønne Kompetencer
SMV:Grønne Kompetencer er målrettet SMV’er med 2-249 årsværk, der har brug for nye kompetencer, færdigheder og viden på vejen mod grøn omstilling. Gennem målrettede kompetenceløft kan medarbejdere, ledelse og bestyrelse blive klædt på til at løfte de strategiske beslutninger, konkrete nye opgaver og EU-krav, der følger med den grønne omstilling.

Åbner for ansøgning 13. september.

Erhvervspuljen
Energistyrelsens Erhvervspulje er målrettet private virksomheder inden for de fleste brancher. Her kan du søge tilskud til næsten alle typer projekter, der sparer energi, omhandler energieffektiviseringer eller CO2 -reduktioner i det endelige energiforbrug. Tilskuddet dækker op til 50 procent af omkostningerne afhængigt af din virksomheds størrelse.

Løbende ansøgning og der er 385 mio. kr. i puljen i 2023.

Patentvoucher
Patentvoucheren kan søges af alle virksomheder med op til max. 249 årsværk. Med Patentvoucheren har du mulighed for at få tilskud til blandt andet udgifter til en privat rådgiver, forundersøgelser eller det danske patentansøgningsgebyr. Du kan søge om at få dækket 75% af omkostningerne og maksimalt få 75.000 kr. i tilskud pr. år. Det betyder, at du selv betaler 25% af omkostningerne.

Åbner for ansøgning 9. oktober fra 9.00-14.00

Erhvervshus Midtjylland anbefaler, at man forbereder sin ansøgning i tiden op til åbningen af de enkelte ordninger og tilskudspuljer. Erhvervshusets konsulenter står klar til at sparre med alle virksomheder om deres udviklingsprojekter og vejleder i, hvilke ordninger og tilskudspuljer, der passer til den enkelte virksomheds projekt ligesom de også giver sparring på selve ansøgningen.

Om Erhvervshus Midtjylland