1 million danskere har skiftet job: Nu lancerer Topdanmark ny forsikring til dem

Forsikringsselskabet Topdanmark lancerer en ny jobskifteforsikring, der skal holde hånden under danskerne, når de skifter job, og understøtte mobiliteten på arbejdsmarkedet for både lønmodtagere og arbejdsgivere.

Topdanmark går snart i luften med et helt nyt forsikringsprodukt skræddersyet til det danske arbejdsmarked.

Produktet hedder “Jobskifteforsikring” og har til formål at holde hånden under danske lønmodtagere, når de skifter job.

Med jobskifteforsikringen kan lønmodtageren trygt skifte job, da lønmodtageren populært sagt tager sine nuværende opsigelsesvilkår med over i det nye job.

“Mange kender sikkert følelsen: “Jeg ved hvad jeg har, men ikke hvad jeg får”, når de overvejer at skifte job. Så selvom et jobskifte også er spændende, er det jo også ofte forbundet med stor usikkerhed og mange bekymringer. Derfor er det helt oplagt for os at tilbyde en helt ny forsikring, der minimerer usikkerheden ved et jobskifte,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

For en gennemsnitslønmodtager med en indkomst på 35.000 kroner og en opsigelsesperiode på fem måneder koster forsikringen et éngangsbeløb på cirka 2.000 kroner, og beløbet kan trækkes fra i skat.

“Som forsikringsselskab har vi altid spillet en rolle på arbejdsmarkedet gennem produkter som eksempelvis lønsikring, arbejdsskade og sygedrifttabsforsikringer. Nu udvider vi endnu en gang paletten med et helt nyt produkt, som vi har store forventninger til,” siger han.

Risiko for opsigelse er høj
En opgørelse, som Topdanmark har foretaget, viser, at risikoen for at blive opsagt i en prøveperiode på tre måneder er fem gange så stor sammenlignet med resten af året.

Jobskifteforsikringen er udviklet i samarbejde med IDA Forsikring, en selvstændig forening der arbejder for IDAs 150.000 medlemmer.

”IDA Forsikring har en lang tradition for at skabe tryghed i medlemskredsen, og derfor er det naturligt for os at deltage i videreudvikling af denne type produkter. En jobskifteforsikring kan være dét, der fjerner den sidste rest af tvivl, før man skifter et godt job ud med et andet godt job – og skal starte på prøvetid uden et langt opsigelsesvarsel,” siger Nils Holm Jørgensen, direktør i IDA Forsikring.

Brandvarmt arbejdsmarked
Det danske arbejdsmarked er lige nu kendetegnet med høj beskæftigelse og et højt niveau af ledige stillinger.

I 2022 skete det godt en million – eller helt præcist 968.600 gange –, at en person begyndte i nyt job, viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)

Det er ikke set højere siden 2009, hvor målingen begyndte.

“Vi ser et stort behov og potentiale i at tilbyde en forsikring, der skaber økonomisk tryghed for danskere, fx ansatte med lang anciennitet og attraktive vilkår på deres nuværende arbejdsplads. Det matcher med vores kundeløfte om, at vi er her for at hjælpe, og samtidig vil vi utrolig gerne være med til at understøtte mobiliteten på arbejdsmarkedet for både lønmodtager og arbejdsgiver,” siger Carsten Elmose.

Strategiske samarbejder
Hver tredje dansker svarer i en ny rundspørge, som analysebureauet Norstat har foretaget for Topdanmark, at de ville føle behov for lønsikring inden for det første år, hvor de er startet i nyt job. Samtidig svarer halvdelen af de adspurgte, at de har overvejet at skifte job inden for det seneste år.

“Stigende renter og fortsat høj inflation gør et mærkbart indhug på danskernes privatøkonomi, og samtidig ved vi, hvor hurtigt økonomien kan vende. Det kan derfor være rigtig godt givet ud, hvis man forsikrer sig mod ufrivillig arbejdsløshed. Her stiller vores nye tiltag inden for arbejdsmarkedsforsikring os endnu stærkere i strategiske partnersamarbejder og nye digitale løsninger til gavn for vores kunder og samfundet,” siger Carsten Elmose.

Fakta: Ny jobskifteforsikring

• Jobskifteforsikringen dækker ved ufrivillig ledighed og gør det mere trygt at skifte job, da den sikrer løn i samme opsigelsesperiode, som forsikringstager havde optjent i det gamle job. Populært sagt kan man skifte job og beholde sine opsigelsesvilkår.
  • Forsikringen dækker fra dag ét i det nye job, og der er ingen karens-, karantæne eller selvrisikoperioder.
  • Jobskifteforsikringen skal være tegnet senest dagen før, at lønmodtageren starter i nyt job og dækker som udgangspunkt 90 procent af den faste lønpakke ud fra opsigelsesvarslet i det tidligere job.
  • For en gennemsnitslønmodtager med en indkomst på 35.000 kroner og en opsigelsesperiode på fem måneder koster forsikringen et éngangsbeløb på cirka 2.000 kroner. Beløbet er fradragsberettiget.
  • Køb af forsikringen forudsætter, at man er medlem af en a-kasse og øvrige vilkår gælder.
  • Topdanmark forventer, at danskere kan købe produktet fra tredje kvartal 2023.

Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er 2.100 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark får godkendt køb af Dansk Sundhedssikring27.10.2023 09:25:17 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har uden betingelser godkendt Topdanmarks køb af Oona Health A/S med datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dermed er den sidste af tre myndighedsgodkendelser på plads, og Topdanmark forventer, at handlen bliver endeligt gennemført den 1. december 2023. ”Vi er nu klar til at gennemføre købet og indfri ambitionen om at skabe en markedsledende position inden for sundhedsløsninger til danskere og danske virksomheder. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. Som en naturlig konsekvens af ejerskabet vil Topdanmarks regnskaber fremover omfatte selskabernes samlede finansielle resultater. Forventningerne til præmievæksten i Topdanmark-koncernen for 2023 opjusteres derfor til over 2,5 procent i forlængelse af købet af Oona Health A/S, og Topdanmarks