Danmarks Frie Forskningsfond giver otte millioner kroner til sundhedsforskningen

Otte klinikere og ti talentfulde studerende har fået bevilget penge til at fordybe sig i forskning inden for sundhedsområdet. Midlerne er blevet uddelt under virkemidlerne ”Delestillinger” og ”Skolarstipendier”, som begge uddeles af DFF | Sundhed og Sygdom.

Delestillinger: Otte klinikere skal forske ved siden af deres kliniske ansættelse

Med næsten syv millioner kroner frikøber Danmarks Frie Forskningsfond otte klinikere, som med deres forskningsprojekter skal være med til at styrke og forny den patientnære, sundhedsfaglige forskning. I 20-50% af deres arbejdstid skal bevillingsmodtagerne således bedrive forskning sideløbende med deres praktiske lægegerning i op til en treårig periode. Den tid, de ikke bruger på forskningen, skal klinikerne fortsætte i deres nuværende ansættelse. Bevillingen gives primært til læger, tandlæger og dyrlæger, som har opnået ph.d.-grad eller tilsvarende kvalifikationer.

De otte deltidsforskere, der nu får midler af DFF | Sundhed og Sygdom, er ansat ved hhv. Aarhus Universitetshospital, Region Hovedstaden, Københavns Universitetshospital og Region Midtjylland.

Formålet med virkemidlet ”Delestillinger” er at fremme både etablerede klinikere samt fostre nye talenter inden for sundheds- og sygdomsområdet og støtte forskningsprojekter med udspring i det kliniske forskningsfelt.

Se alle bevillinger under ”Delestillinger” her

Skolarstipendier: Talentfulde studerende får mulighed for at fordybe sig i videnskabeligt arbejde

Ti unge studerende fra Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Københavns Professionshøjskole, Syddansk Universitet, Odense Universitetshospital og Københavns Universitet skal i en periode på 6-12 måneder bidrage til at afklare væsentlige kliniske problemstillinger. De skal bl.a. være med til at undersøge mental trivsel hos kræftpatienter, og undersøge om spytprøver kan påvise antibiotikaresistens hos raske voksne.

De ti unge forskerspirer har i alt modtaget bevillinger for 1,5 millioner kroner under virkemidlet ”Skolarstipendier”. Formålet med bevillingerne er at klæde unge kommende forskere på til en videnskabelig karriere ved at lade dem fordybe sig i et selvstændigt forskningsprojekt. Ansøgningen om et skolarstipendie bliver sendt ind af den studerendes vejleder for at give de mest talentfulde studerende mulighed for at beskæftige sig med videnskabeligt arbejde og skærpe interessen for en videre videnskabelig karriere.

Se alle bevillinger under ”Skolarstipendier” her

Om Danmarks Frie Forskningsfond