13 talentfulde unge forskere får mulighed for ophold i de bedste internationale forskningsmiljøer

Med en International postdoc-bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond er 13 unge forskere nu klar til at rejse ud i verden for at fordybe sig i deres forskning og udbygge deres forskerkarrierer.

Danmarks Frie Forskningsfond har bevilliget næsten 24 millioner kroner til 13 internationale postdoc-stipendiater, der skal styrke dansk forskning gennem internationalt samarbejde.

Se listen med de 13 bevillingsmodtagere

Formålet med postdoc-bevillingen er at udvikle forskerkompetencer hos yngre forskere i begyndelsen af deres forskerkarriere og samtidig styrke deres internationale mobilitet. De 13 unge talenter rejser ud for at fordybe sig i deres forskningsfelt, bl.a. skal nogle talenter forske i elevers mentale sundhed i skolen, behandling af rygmarvsskader, menneskerettigheder i krig og interaktionen mellem giftige dyr og deres bytte.

Modtagerne af de internationale postdoc-bevillinger kommer fra Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitetshospital og fordeler sig over alle videnskabelige hovedområder.

Turen går til Afrika, Amerika, Europa og Oceanien

Syv af de dygtige unge forskere rejser ud i Europa, bl.a. til University of Cambridge i England og Instituto Cajal i Spanien. Fire unge forskere tager turen til USA, hvor de fordeler sig på Princeton University i New Jersey, til The University of Utah og til to universiteter i Californien. To af bevillingsmodtagerne tager turen hele vejen til Oceanien og Afrika, hvor den ene skal til University of Melbourne i Australien, og den anden skal til KEMRI-Wellcome Trust Research Programme i Kenya.

Udlandsopholdet kan vare i op til to år. Bevillingerne uddeles af fondens fem faglige forskningsråd til forskere, som har opnået en ph.d.-grad på en dansk institution.

Med postdoc-bevillingerne ønsker Danmarks Frie Forskningsfond at styrke og videreudvikle internationaliseringen af dansk forskning, så talentfulde forskere får mulighed for at tilbringe en periode af deres forskerkarriere i udlandet.

Om Danmarks Frie Forskningsfond