Mangel på arbejdskraft i den offentlige sektor øger behovet for digitale løsninger
9 ud af 10 ledere i den offentlige sektor har udfordringer med at finde kvalificeret arbejdskraft, hvilket øger behovet for effektiviserende og arbejdskraftsbesparende løsninger. Det viser en ny undersøgelse fra PwC, hvor hele 80 % også svarer, at der er et uudnyttet potentiale for digitalisering i deres organisation.

Der mangler medarbejdere til at varetage velfærden og komme i mål med sagsbunkerne i den offentlige sektor. Ifølge en ny analyse af PwC oplever 9 ud af 10 ledere i den offentlige sektor således jævnligt, at de ikke kan rekruttere medarbejdere med de rette kompetencer, og 58 % fortæller, at de har udfordringer med at fastholde medarbejdere.
Der er særligt mangel på specialiserede medarbejdere, og i kommuner og regioner fortæller 76 % af lederne, at de mangler velfærdsmedarbejdere (fx pædagoger, pleje- og sundhedspersonale), mens ledere i staten efterspørger specialiserede kompetencer inden for it ( 72 %), jura (58 %) og økonomi (40 %).
“Den offentlige sektor står overfor en stor udfordring med mangel på og fastholdelse af arbejdskraft, som kun bliver større i de kommende år. Det kræver strukturelle ændringer, herunder yderligere effektiviseringer i det offentlige, hvis ikke det skal gå ud over kvaliteten af de velfærdsopgaver, som den offentlige sektor løfter,” vurderer Anders Grynnerup, partner og markedsleder for den offentlige sektor i PwC.
8 ud af 10 ser uudnyttet potentiale for digitalisering i deres organisation
Behovet for effektivisering understreges af, at hele 8 ud af 10 ledere i den offentlige sektor ifølge undersøgelsen ser et uudnyttet potentiale for digitalisering i deres organisation.
“Manglen på arbejdskraft er et strukturelt problem, som vil udfordre samfundet i flere år frem. I undersøgelsen fortæller 80 % af de offentlige ledere da også, at strukturelle vilkår, herunder løn, er blandt de største barrierer for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det betyder bl.a., at man må kigge på løsninger, der kan frigøre arbejdskraft og øge effektiviteten. Her er digitalisering og procesoptimering oplagte indsatsområder”, siger Anders Grynnerup.
Ifølge undersøgelsen ser lederne i den offentlige sektor også digitalisering som en oplagt løsning: 75 % vurderer således, at øget digitalisering vil føre til mere effektive arbejdsgange i deres organisation, mens 59 % forventer, at det vil forbedre kvaliteten i deres arbejde.
Økonomi og ustrukturerede data står i vejen for at realisere gevinsterne
PwC’s undersøgelse viser også, at der er en række udfordringer, når det kommer til at realisere de mulige gevinster med øget digitalisering. Knap halvdelen (47 %) svarer således, at manglende finansiering forhindrer øget digitalisering i deres organisation, og 39 % fortæller, at deres data ikke er strukturerede:
“En væsentlig forudsætning for at få et godt udbytte af digitalisering er, at man har et solidt datagrundlag at arbejde ud fra. Mange ledere i den offentlige sektor fortæller desværre, at deres data ikke er strukturerede, hvilket gør det svært at bygge en effektiv kultur, hvor man træffer hurtige, databaserede beslutninger”, uddyber Anders Grynnerup og fortæller, at blot lidt mere end halvdelen (55 %) mener, at deres organisation i dag anvender data til at træffe bedre beslutninger.
Om undersøgelsen
PwC har fra den 1. marts til den 20. maj 2023 gennemført en rundspørge om mangel på arbejdskraft blandt ledere i den offentlige sektor. 162 ledere fra kommune, stat og regioner har deltaget i undersøgelsen.
Nøgleord
Kontakter
Malene BillundPressechef, PwC
Tlf:51332378Tlf:51332378malene.billund@pwc.comVedhæftede filer
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi ca. 300.000 PwC'ere i 156 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Fristen nærmer sig: Har du husket alle fradrag i årsopgørelsen?25.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ved at være sidste udkald for de fleste til at rette årsopgørelsen for 2024. Få skatteekspertens bud på, hvilke fradrag og skatteforhold du skal være opmærksom på og huske at få med.
Whistleblower-indberetninger i C25-virksomheder: En fortsat stigning og øget åbenhed24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Antallet af whistleblower-indberetninger blandt C25-virksomheder er steget med 18 % fra 2023 til 2024 og med 80 % over en fire-årig periode fra 2021 til 2024. Det viser en ny opgørelse fra PwC.
Kørselsfradrag for studerende er på trapperne15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Studerende i yderkommuner og på øerne kan se frem til et nyt kørselsfradrag med samme kilometersats og grundlag som ved et lønnet arbejde. Det fremgår af et nyt lovforslag i Folketinget, der forventes at træde i starten af 2026.
Nu kommer årsopgørelsen for 2024: Dét skal du være opmærksom på24.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag åbner årsopgørelsen for 2024 officielt. Her kan du se, om du får penge tilbage i skat eller står over for en ekstraregning. PwC har samlet en række råd, som du skal være særligt opmærksom på og kan bruge til at kontrollere, om skatteoplysningerne og fradragene for 2024 er korrekte.
PwC opruster på NewLaw-området10.3.2025 09:53:53 CET | Pressemeddelelse
PwC styrker nu sit NewLaw-team yderligere med ansættelsen af en førende ekspert inden for Legal Operations og juridisk transformation. Lena Ernlund Malmberg tiltræder som partner og skal lede PwC's NewLaw-område, som er en del af PwC Legal.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum