DOF BirdLife

Danmark har fået sin fugleart nummer 500

En kaspisk præstekrave er set i Margrethe Kog Syd i marsken. Det er første gang, at denne vadefugleart fra fjerne egne i Centralasien omkring Kaspiske Hav er observeret i Danmark, der hermed har en officiel artsliste på 500 fuglearter.

Kaspisk Præstekrave i Margrethe Kog. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Kaspisk Præstekrave i Margrethe Kog. Foto: Henrik Haaning Nielsen Henrik Haaning Nielsen Henrik Haaning Nielsen

På en tælling af ynglefugle i Margrethe Kog Syd i marsken nord for den dansk-tyske grænse fik ornitologen Henrik Haaning Nielsen en ekstremt sjælden fugleart i kikkerten, nemlig en kaspisk præstekrave.

Henrik Haaning Nielsen var i felten for Naturstyrelsen for at tælle ynglefugle i et cirka 400 hektar stort marskområde Margrethe Kog Syd, hvor viber, store kobbersnepper, klyder og rødben hører til karakterfuglene, Og hvor der yngler hele tre par stylteløbere.

Pludselig viste en kaspisk præstekrave sig som en overraskende sidegevinst på tælletogtet.

- Mig bekendt er der ikke set kaspisk præstekrave i år i vores del af verden, så det er en ekstrem sjældenhed, vi har med at gøre. Fra vores nabolande er der gennem tiden blot tre godkendte observationer af arten i Sverige, fire i Norge og ligeså mange i Holland, mens Polen har haft to besøg af kaspisk præstekrave og Finland tre, siger Henrik Haaning Nielsen.

Kaspisk præstekrave har i forhold til Danmark sine nærmeste ynglepladser nord og øst for Kaspiske Hav. Arten overvintrer i Østafrika.

Henrik Haaning Nielsen nåede at fotodokumentere sit fund af kaspisk præstekrave, en hun, da den lettede og fløj mod sydvest. Mange feltornitologer har siden observationen i Margrethe Kog Syd ledt efter præstekraven i området, men uden at den har vist sig.

I forhold til vores hjemlige stor præstekrave har kaspisk præstekrave en mere slank og højbenet fremtoning, og dens næb er tyndere og længere end næbbene hos dens danske slægtninge.

Fundet afventer endelig godkendelse af DOF’s Sjældenhedsudvalg (SU) for at kunne blive tilføjet den officielle liste over danske fuglearter.

Læs hele finderberetningen fra Henrik Haaning Nielsen på netfugl.dk.

Om Dansk Ornitologisk Forening

Dansk Ornitologisk Forening (DOF)/BirdLife Danmark er en forening for fugleinteresserede og fuglebeskyttelse. DOF BirdLife arbejder for at fremme kendskabet og interessen for vilde fugle og naturbeskyttelse. Med hjælp fra mere end 2000 ornitologer overvåger DOF sjældne og truede fugle i Danmark og det danske fugleliv generelt. Foreningen har omkring 18.000 medlemmer, fordelt på 13 lokalafdelinger over hele Danmark. DOF er dansk partner i BirdLife International, et globalt netværk af fugle- og naturbeskyttelsesorganisationer. DOF arbejder internationalt med at redde fuglearter, bevare og beskytte levesteder og skabe gode levevilkår for mennesker.

Følg pressemeddelelser fra DOF BirdLife

Flere pressemeddelelser fra DOF BirdLife