DOF BirdLife

Havørnen kan få det til at sitre i alle og enhver

Havørnen er en naturoplevelse ingen bør snyde sig selv for. Og så er det faktisk slet ikke svært at møde Nordeuropas største rovfugl. Den 25. februar inviterer DOF BirdLife til Ørnens Dag 19 steder i Danmark, hvor dygtige ornitologer står klar til at vejlede besøgende på Danmarks bedste steder at opleve ørne.

Flyvende voksen havørn
Den 25. februar 2024 inviterer DOF BirdLife store som små til Ørnens Dag. Foto: Jan Skriver, DOF BirdLife (Til fri brug med kreditering på historier om Ørnens Dag på alle platforme)

Med et vingefang på op mod 2,4 meter, enorme klør og majestætisk svævende over landet er havørnen et imponerende syn. Og netop det syn bør alle danskere opleve.

- En havørn kan få det til at sitre i enhver, uanset om man er nybegynder inden for fuglekiggeri, eller man er garvet ornitolog. Det er et møde, man ikke skal snyde sig selv for. Den er bare helt vildt imponerende. Den er jo større end en voksen mand, men vejer kun cirka det samme som en baby, siger Kim Skelmose, der er leder af DOF BirdLifes Projekt Ørn.

- Havørnen er samtidig et godt eksempel på, at det nytter at passe på naturen. Da vi begyndte at passe på havørnen, kom den tilbage til Danmark og har været i fremgang siden. Derfor vil vi gerne invitere alle ud for at se Nordeuropas største rovfugl, siger han.

Realistisk med op til 200 ynglepar i fremtiden

Den 25. februar inviterer DOF BirdLife til Ørnens Dag. På 19 af landets bedste steder til at opleve ørne står dygtige ornitologer klar til at hjælpe alle interesserede med at udpege ørnene, når de viser sig i området.

- Vi kan ikke udstede ørnegaranti, men det er tæt på. Sidste år var der 149 ynglende havørnepar i Danmark med hvert deres territorie, og dertil kommer alle de hundredvis af unge havørne, der bare flakker om i landet. Det er rigtig mange ørne, siger Kim Skelmose.

- I Projekt Ørn vurderer vi, at fremgangen for havørnen endnu ikke er toppet. Det er realistisk, at den danske bestand i fremtiden kan nærme sig 200 ynglepar. Så kom ud og se en havørn inden de bliver så almindelige, at vi falder over dem, siger han.

I løbet af det seneste år er der registreret over 27.000 observationer af havørne i DOFbasen.

En naturoplevelse for alle

Ørnens Dag har især fokus på havørn og kongeørn, der er de to hjemmehørende ørnearter, man kan opleve nu. Men der vil også være rig mulighed for at opleve vinterens øvrige fugleliv under kyndig vejledning af DOF’s dygtige frivillige.

Find alle Ørnens Dag-arrangementer på dof.dk/ørnensdag.

Arrangementet er åbent for alle og kræver ingen tilmelding. Alle med interesse for fuglene og naturen, uanset alder eller niveau er velkomne til en dag med gode naturoplevelser i vinterlandskabet.

Husk varmt tøj, gerne en kikkert, hvis du har det. Har man ikke en kikkert, så vil der være mulighed for at låne. Vi glæder os til at se dig!

Flyvende voksen havørn
Den 25. februar 2024 inviterer DOF BirdLife store som små til Ørnens Dag.

Om Dansk Ornitologisk Forening

Dansk Ornitologisk Forening (DOF)/BirdLife Danmark er en forening for fugleinteresserede og fuglebeskyttelse. DOF BirdLife arbejder for at fremme kendskabet og interessen for vilde fugle og naturbeskyttelse. Med hjælp fra mere end 2000 ornitologer overvåger DOF sjældne og truede fugle i Danmark og det danske fugleliv generelt. Foreningen har omkring 18.000 medlemmer, fordelt på 13 lokalafdelinger over hele Danmark. DOF er dansk partner i BirdLife International, et globalt netværk af fugle- og naturbeskyttelsesorganisationer. DOF arbejder internationalt med at redde fuglearter, bevare og beskytte levesteder og skabe gode levevilkår for mennesker.

Følg pressemeddelelser fra DOF BirdLife

Flere pressemeddelelser fra DOF BirdLife