100-års jubilæum: hummel bringer den ikoniske 86-trøje tilbage sammen med danske og internationale storklubber

Det danske sportsbrand hummel fylder 100 år og fejrer det sammen med ni storklubber i både ind- og udland ved at bringe en af de mest ikoniske fodboldtrøjedesigns nogensinde tilbage på banen. Blandt dem er Brøndby IF, der i dag har offentliggjort, at de skal bære designet fra den legendariske landsholdstrøje i 1986.

Fredag aften var det Pierre-Emile Højbjerg, Rasmus Højlund, Jesper Lindstrøm og resten af det danske landshold, der løb på banen til EM-kvalkampen mod Nordirland iført den ikoniske landsholdstrøje fra VM 1986 i Mexico.

Og nu er der godt nyt til alle fodboldtrøjeelskere. Det er nemlig ikke sidste gang, vi har set en af de mest ikoniske fodboldtrøjedesigns gennem tiderne i aktion på grønsværen.

Som en del af virksomhedens 100-års jubilæum bringer hummel det nålestribede design fra 86-trøjen tilbage på banen sammen med flere af deres største fodboldklubber. En af dem er danske Brøndby IF, der i dag har offentliggjort deres nye 86-inspirerede hjemmebanetrøje til den kommende sæson.

I alt vil ni af de største hummel-klubber trække i trøjer med 86-designet, og her vil det variere fra klub til klub, om designet bruges som hjemmebane-, udebane-, eller tredjetrøje. Samtidig vil farverne på trøjen være tilpasset den enkelte klub.

”Selvom den danske 86-trøje i sin tid delte vandene, har den sidenhen opnået stor anerkendelse og vundet flere internationale priser som en af de mest ikoniske designs nogensinde. Derfor er vi også utrolig stolte over, at vi sammen med en lang række af vores største klubber kan være med til at hylde den populære trøje og bringe det iøjnefaldende design tilbage på banen som en del af vores 100-års jubilæum,” udtaler hummel CEO, Allan Vad Nielsen.

Stor efterspørgsel fra fans
Til trods for, at trøjedesignet efterhånden har 37 år på bagen, fortsætter det stadig med at gøre sig bemærket. Senest har det store internationale fodboldmedie, FourFourTwo, i en stor kåring belønnet trøjen med prædikatet den flotteste fodboldtrøje nogensinde.

”Vi har igennem mange år oplevet en stor efterspørgsel fra vores klubbers fans på netop 86-designet, og vi er glade for, at vi nu kan imødekomme deres ønske og bruge designet på tværs af vores klubber. Det bliver fantastisk at se trøjerne i aktion på nogle af de største stadions både herhjemme og i udlandet, og forhåbentlig kan vi fejre mange sejre sammen med fansene iklædt minderne om de glade 80’ere, mens vi skriver ny historie sammen,” slutter Allan Vad Nielsen.

Foruden landsholdet og Brøndby IF har den franske traditionsklub AS Saint-Etienne og Premier League-nedrykkerne fra Southampton også lanceret deres nye 86-inspirerede trøjer til den kommende sæson.

De resterende fem klubber, der også indgår i hummels jubilæumskampagne omkring 86-trøjen, vil løbende blive offentliggjort i løbet af sommeren.