100-års jubilæum: hummel bringer den ikoniske 86-trøje tilbage sammen med danske og internationale storklubber
Det danske sportsbrand hummel fylder 100 år og fejrer det sammen med ni storklubber i både ind- og udland ved at bringe en af de mest ikoniske fodboldtrøjedesigns nogensinde tilbage på banen. Blandt dem er Brøndby IF, der i dag har offentliggjort, at de skal bære designet fra den legendariske landsholdstrøje i 1986.
Fredag aften var det Pierre-Emile Højbjerg, Rasmus Højlund, Jesper Lindstrøm og resten af det danske landshold, der løb på banen til EM-kvalkampen mod Nordirland iført den ikoniske landsholdstrøje fra VM 1986 i Mexico.
Og nu er der godt nyt til alle fodboldtrøjeelskere. Det er nemlig ikke sidste gang, vi har set en af de mest ikoniske fodboldtrøjedesigns gennem tiderne i aktion på grønsværen.
Som en del af virksomhedens 100-års jubilæum bringer hummel det nålestribede design fra 86-trøjen tilbage på banen sammen med flere af deres største fodboldklubber. En af dem er danske Brøndby IF, der i dag har offentliggjort deres nye 86-inspirerede hjemmebanetrøje til den kommende sæson.
I alt vil ni af de største hummel-klubber trække i trøjer med 86-designet, og her vil det variere fra klub til klub, om designet bruges som hjemmebane-, udebane-, eller tredjetrøje. Samtidig vil farverne på trøjen være tilpasset den enkelte klub.
”Selvom den danske 86-trøje i sin tid delte vandene, har den sidenhen opnået stor anerkendelse og vundet flere internationale priser som en af de mest ikoniske designs nogensinde. Derfor er vi også utrolig stolte over, at vi sammen med en lang række af vores største klubber kan være med til at hylde den populære trøje og bringe det iøjnefaldende design tilbage på banen som en del af vores 100-års jubilæum,” udtaler hummel CEO, Allan Vad Nielsen.
Stor efterspørgsel fra fans
Til trods for, at trøjedesignet efterhånden har 37 år på bagen, fortsætter det stadig med at gøre sig bemærket. Senest har det store internationale fodboldmedie, FourFourTwo, i en stor kåring belønnet trøjen med prædikatet den flotteste fodboldtrøje nogensinde.
”Vi har igennem mange år oplevet en stor efterspørgsel fra vores klubbers fans på netop 86-designet, og vi er glade for, at vi nu kan imødekomme deres ønske og bruge designet på tværs af vores klubber. Det bliver fantastisk at se trøjerne i aktion på nogle af de største stadions både herhjemme og i udlandet, og forhåbentlig kan vi fejre mange sejre sammen med fansene iklædt minderne om de glade 80’ere, mens vi skriver ny historie sammen,” slutter Allan Vad Nielsen.
Foruden landsholdet og Brøndby IF har den franske traditionsklub AS Saint-Etienne og Premier League-nedrykkerne fra Southampton også lanceret deres nye 86-inspirerede trøjer til den kommende sæson.
De resterende fem klubber, der også indgår i hummels jubilæumskampagne omkring 86-trøjen, vil løbende blive offentliggjort i løbet af sommeren.
Kontakter
Nicolai JohansenPR & Communication Manager
Tlf:20743751nijo@hummel.dkBilleder
Om Hummel
hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, der rækker tilbage til 1923. hummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd. Gennem de fire produktkategorier teamsport, footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends. hummel A/S er en del af Thornico koncernen.
Følg pressemeddelelser fra Hummel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hummel
DBU og hummel åbner første fysiske landsholdsshop i Aarhus1.5.2024 09:00:20 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Boldspil-Union (DBU) og landsholdets mangeårige tøjsponsor, hummel, skruer op for fodboldfeberen frem mod sommerens EM-slutrunde, når de i dag slår dørnene op til den første fysiske landsholdsshop i hjertet af Aarhus.
hummel-topchef træder tilbage for at forfølge karrieredrøm9.4.2024 12:00:01 CEST | Pressemeddelelse
Efter syv år i spidsen for hummel fratræder Allan Vad Nielsen sin stilling som administrerende direktør, da han ønsker at forfølge sin drøm om at blive herre i eget hus. Til gengæld fortsætter han som en del af bestyrelsen og indtræder samtidig i Thornico Advisory Board. hummels nuværende COO, Lars Stentebjerg, overtager rollen som ny Group CEO.
Fra Aabybro IF til Faxe BK: Sådan indgår 1535 danske fodboldklubber i landsholdets nye EM-trøje18.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Herrelandsholdets nye spillertrøje til sommerens EM-slutrunde i Tyskland er designet som en hyldest til det danske foreningsliv, hvor navnene på samtlige 1535 fodboldklubber under Dansk Boldspil-Union står skrevet indvendigt i trøjen.
hummel stormer frem i USA: ”Fodbold er vores vej ind på et konkurrencepræget marked”12.3.2024 08:25:56 CET | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har haft travlt med at udvide sin portefølge af fodboldsponsorater i USA, hvor man de seneste tre måneder har lukket aftaler med to landshold og hele fem klubber fra landets næststørste liga. Ambitionen er at bruge fodbolden som løftestang til at blive en afgørende spiller på det amerikanske marked.
hummel indgår historisk aftale med MLS Next Pro klub14.12.2023 18:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har underskrevet en historisk samarbejdsaftale med den amerikanske fodboldklub Carolina Core fra MLS Next Pro, som betyder, at hummel bliver det første sportsbrand udover Adidas til at blive en del MLS-systemet siden dets start i 1996.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum