Rekordmange klimaaktivister på Folkemødet i år

75 aktivister fra Den Grønne Ungdomsbevægelse er nu ankommet til Folkemødet med skibet Bonavista. Aldrig før har så mange klimaaktivister været til stede som samlet gruppe.

Den store gruppe aktivister vil bruge de næste tre dage på at sikre, at klimakrisen kommer øverst på dagsordenen. Både ved at deltage i debatter, stille kritiske spørgsmål og ved at protestere over greenwashing, klimabenægtelse og status quo-bevarende politik.

Pointen med Folkemødet er, at befolkningen skal møde magthaverne. Desværre prioriteres den gode stemning oftest over ærlige samtaler om, hvordan vi reelt håndterer det økologiske kollaps, der finder sted for øjnene af os. Folkemødets demokratiske værdi lider under at være domineret af de største danske lobbyorganisationer, der konstant prioriterer kortsigtet profit over bevarelsen af liv på planeten.

“Det er et demokratisk problem, at de, der har magten i samfundet, også har pengene til de største scener og derfor får meget mere taletid end alle os borgere, der skal leve med konsekvenserne af de økologiske kriser. Det prøver vi at ændre med vores massive deltagelse i år,” siger aktivist Laurits Winther Pedersen.

Aktivisterne har tænkt sig at bruge mange forskellige demokratiske værktøjer til at protestere over den kolossale uretfærdighed, som status quo skaber. Den Grønne Ungdomsbevægelse arrangerer selv 9 debatter på Klimaskibet (H12)  om alt fra fossil infrastruktur til utopier for naturbevarelse. Scenen lukkes af med en kåring af Folkemødets største greenwasher. Derudover vil aktivister deltage i 45 debatter rundt omkring på Folkemødet. Til decideret klimafjendtlige arrangementer vil aktivisterne bruge deres demokratiske ret til at protestere ud fra det udgangspunkt, at protester skaber et levende demokrati. Men også fordi det er nødvendigt at belyse den misinformation, der desværre hersker og bremser vores mulighed for som samfund at håndtere klimakrisen.

“Da jeg deltog sidste år, havde jeg en kæmpe knude i maven over, at fossile interesser fyldte så meget. Klimaaktivister bliver ofte kaldt radikale og udemokratiske, men jeg mener, at det mest radikale og mest udemokratiske er at beskytte status quo og holde hånden under de virksomheder, der slår livet på kloden ihjel,” siger Carina Valentin.

Pressehenvendelser:

Laurits Winther Pedersen

Wintherlaurits@gmail.com

Om Den Grønne Ungdomsbevægelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse udgiver håbefuldt landbrugsmanifest: “Midt i den polariserede debat vil vi snakke om alt det, vi har at vinde”21.3.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse lancerer i dag deres bud på, hvordan det danske landbrug skal fremtidssikres. Bogen “Levedygtigt Landbrug” kommer med bevægelsens visioner om og løsningsforslag til, hvordan vi kan lave en grøn omstilling af landbruget, som både er økonomisk og socialt retfærdig for landmænd, de fremtidige generationer samt naturen og alle dens arter.