Aktivister trodser restriktioner og laver til aktion på COP28

På trods af rekordstramme restriktioner på årets COP formåede aktivister fra bl.a. Den Grønne Ungdomsbevægelse i dag at stable en aktion på benene inde på COP’en.

Danske og tyske klimaaktivister i sammlet demonstration mod fossile investeringer Florian König

Klimaaktivister fra Fridays For Future Tyskland, Fridays for Future Østrig og Den Grønne Ungdomsbevægelse stod sammen for at kræve et øjeblikkeligt stop for alle pengestrømme mod fossile projekter.

"Lige nu hælder banker, pensionsselskaber og hele stater milliarder af kroner ind i den fossile sektor. Penge fra det globale nord finansierer klimakatastrofe i det globale syd. Vi er som europæiske aktivister gået sammen på tværs af landegrænser for at kræve et stop for finansiering af fossile brændsler," siger Selma de Montgomery, aktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse

Aktivisterne har forskellige krav til deres respektive regeringer, men den samme sag: Ikke en eneste krone skal gå til virksomheder, der investerer i nye fossile projekter.

"Vi kræver, at alle danske banker og pensionsselskaber trækker deres investeringer ud af fossile virksomheder. Danmark skal stoppe pengeinstitutterne fra at investere milliarder af danskernes penge i klimakollaps. Det skal de gøre ved at vedtage et forbud mod udlån til og investeringer i fossile brændsler,”  siger Elise Sydendal, aktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse.

De tyske aktivister støtter entusiastisk op omkring det danske budskab og sætter også fokus på, at den tyske regering skal flytte penge fra den fossile sektor til klimahandling:

“Som et af de lande, der er mest ansvarlig for klimakrisen, skal Tyskland stoppe med at finansiere fossile projekter. På COP28 kræver vi, at vores regering investerer 100 milliarder euro i klimahandling i stedet for at skubbe milliarder ind i subsidier til fossile brændsler. Kun på den måde kan vi tage deres løfte om en udfasning af fossile brændsler seriøst,“ siger Clara Duvigneau fra Fridays for Future Tyskland.

FFF Østrig slutter sig bag budskabet fra deres nordlige naboer og understreger, at teknologi ikke kan erstatte en fuldstændig udfasning af fossile brændsler

"Østrigs regering hævder at være fortaler for klimahandling, men det er blot et skuespil. Finansministeren gemmer sig bag dyre, ikke-afprøvede teknologier, som ikke kan erstatte en fuldstændig udfasning af fossile brændstoffer. Videnskaben er klar: Vi skal stoppe med at afbrænde fossile brændsler, så vi skal stoppe med at finansiere fossile brændsler," forlanger Klara König fra Fridays For Future Østrig.

Billeder

Om Den Grønne Ungdomsbevægelse