Fødebrug & Landvarer ser frem til en høj CO2-afgift på landbruget.

Landbrugslobby-organisationen Fødebrug & Landvarer ser frem til Svarer-udvalgets længe ventede anbefalinger til en CO2-afgift på landbruget. Derfor står organisationen parat foran Eigtveds Pakhus kl. 10 i dag med croissainter, kaffe og smagsprøver på det som lobbyorganisationen ser som fremtiden for dansk landbrug: flækærter.

“I dag står landbruget for mere end en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledninger og 80% af vores opdyrkede areal bruges på at dyrke dyrefoder. Vi ser gerne et landbrug, der i højere grad producerer mad til mennesker. Dyrker vi flere planteproteiner til mennesker, kan vi skabe mere mad på færre kvadratmeter, give mere plads tilbage til naturen og forsyningssikre Danmark for fremtiden.” udtaler Christian Hansen fra Fødebrug & Landvarer.

Når Svarer-gruppens anbefalinger offentliggøres kl 11 her til formiddag forventer Fødebrug & Landvarer et bud på en ambitiøs CO2-afgift, der som et led i en grøn omstilling af landbruget kan være med til at fremtidssikre dansk fødevareproduktion.

“Jeg holder rigtig meget af dansk landbrug, og jeg tror fuldt og fast på, at de rette politiske rammer kan skabe en sektor med nok hænder og sunde, grønne madvarer i verdensklasse.” Udtaler Rebecca Borch Hisseldahl fra Fødebrug og Landvarer.

Christian Hansen
cghprivat@gmail.com

Om Den Grønne Ungdomsbevægelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse udgiver håbefuldt landbrugsmanifest: “Midt i den polariserede debat vil vi snakke om alt det, vi har at vinde”21.3.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse lancerer i dag deres bud på, hvordan det danske landbrug skal fremtidssikres. Bogen “Levedygtigt Landbrug” kommer med bevægelsens visioner om og løsningsforslag til, hvordan vi kan lave en grøn omstilling af landbruget, som både er økonomisk og socialt retfærdig for landmænd, de fremtidige generationer samt naturen og alle dens arter.