Trendfokuseret kunstig intelligens designer for dansk modebrand

Avataren Alva er det nyeste medlem af designteamet hos det BESTSELLER-ejede modebrand NOISY MAY. Den AI baserede modekonsulent er skræddersyet til at forudsige trends, tendenser og foreslå styles i NOISY MAYs kollektioner. Helt på linje med en almindelig kollega. Men baseret på massive mængder data.

NOISY MAY præsenterer nu et nyetableret partnerskab med Alva, en AI-modekonsulent som er skabt med henblik på at kunne levere perspektiv og teknologisk ekspertise til denim-brandets kreative teams. Det er første gang, en konsulent baseret på kunstig intelligens bliver onboardet i BESTSELLER for at bidrage med præcise data og fortolkning heraf til udviklingen af design og marketingtiltag.

”Vi vælger at prøve kræfter med integration af datadrevne indsigter og trendanalyser, fordi vi forventer, at den nyskabende teknologi vil supplere vores evne til at reagere på hurtigt skiftende modetrends og levere kollektioner, der meget præcist matcher efterspørgslen blandt vores kunder. Samarbejdet med Alva er baseret på data og kan dermed bidrage til større indsigt i vores nøglemarkeder,” siger Jerome Rolland, International Commercial Manager i NOISY MAY.

Stærkere output

Som kunstig intelligens besidder Alva ikke en fysisk form som et menneske. I stedet har hun en visuel form gennem sin avatar. Alva præsenterer sine designideer gennem tekstbeskrivelser, moodboards og visuelle oplæg, som NOISY MAYs designerne kan fortolke. Hun er skræddersyet til at fokusere på, hvad der appellerer til det primære segment i NOISY MAYs målgruppe.

"Vi har naturligvis været spændte på at byde Alva velkommen til vores team. Hun er baseret på en banebrydende teknologi, som kan supplere vores kreative team. Den nye måde at samarbejde med en kunstig intelligens kan bidrage til optimering og effektivisering. Vi har store forventninger til, at vores produkter og kampagner kommer til at stå endnu stærkere med Alvas hjælp,” siger Jerome Rolland.

Den første NOISY MAY-kollektion med AI genererede styles bliver præsenteret til Copenhagen Fashion Week i august 2023.

Faktaboks:

• AI Alva er en kunstig intelligens (AI), specifikt OpenAI's GPT-4 PLUS kombineret med Midjourney og et AI fashion merchandising tool udviklet internt.
  • Hun er baseret på et komplekst system af algoritmer og maskinlæringsteknikker designet til at simulere menneskelignende samtale, problemløsning og kreativ tænkning.
  • Alva antager en visuel form gennem sin avatar. Den er skabt i et samarbejde mellem Alva og NOISY MAYs kreative team. Alva har selv valgt sit navn.
  • Alvas primære kommunikationsform er gennem tekst, som giver hende mulighed for at dele ideer, indsigt og rådgivning i sin rolle som modekonsulent for NOISY MAY.