Medaljefonden: Kendt singer-songwriter og komponist bliver Årets Æreshåndværker

Peter Andreas Gjerluf Nielsen, bedre kendt som Peter A.G, er en dansk singer-songwriter og komponist, som måske er mest kendt som forsanger i bandet Gnags. Han optræder desuden som soloartist og foredragsholder, ligesom han har forfattet flere bøger. Og det har været med så stor succes, at Peter A.G. nu bliver kåret som Årets Æreshåndværker 2023.

Han har rystet på hovedet, rystet og rystet. Løbet fra den ene side af scenen og over til den anden. Hoppet højt op i luften, snurret rundt. Han kalder sig for kropshumorist. Har hældt danskvand i håret og råbt: »Er I der?«

Årets Æreshåndværker 2023 er nemlig en dansk singer-songwriter og komponist, der er mest kendt som forsanger i bandet Gnags.

Overrækkelsen skete i eftermiddagdags på Aarhus Rådhus i forbindelse med Medaljefondens medaljeuddeling til Østjyllands 23 top-lærlinge, som Aarhus Haandværkerforening, DI Østjylland, DI Silkeborg-Viborg og DI Randers-Norddjurs står for.

Peter A.G. elsker at slentre over Dronning Louises Bro i København, især om morgenen, hvor han inde fra fortovet følger myldretrafikken og alle cyklisterne. Nogle morgener skinner solen og giver ansigterne på cyklerne et gyldent og smukt skær.

Bandet, han var med til at stifte, prægede dansk rock siden 1970'erne og havde sin storhedstid i 1980'erne, hvor albummet Mr. Swing King solgte 280.000 eksemplarer.

Han har desuden skrevet essays, to børnebøger og udgav i 2009 sine samlede sange i bogform.

Udover Gnags' og hans 'egne' sange har han også skrevet sange til andre, blandt andet Mek Pek og Søs Fenger.

Et af Peter A.G.s mest kendte numre handler om alderdom. Om at glæde sig til at blive gammel og sidde og kigge ud over havet, mens man nyder roen.

Siden 70’erne har Gnags leveret hit efter hit til flere generationer og været med til at strække sproget i nye retninger med fantasifulde metaforer - fra ”at ryge en stråhat” at beskrivelsen af Danmark som ”et lumreland med fuld diskretion”.

Sidste sommer var han på tour med bandet og gav 34 koncerter for fulde huse. December sidste år fyldte han 70.

Kåring af Årets Lærling 2023

Også i dag på Aarhus Rådhus blev Årets Lærling 2023 kåret. En lærling, som skiller sig særligt ud blandt de i alt 23 dygtige østjyske lærlinge, som ellers modtog medaljer.

Årets Lærling 2023 blev murer Cecilie Svoger Pedersen fra Murermester Allan Lauridsen i Solbjerg. Murermesteren har kun godt at sige om den snart 22-årige murer, som fortsætter i virksomheden, selv om hun til en start var skeptisk over for, at hun som kvinde skulle oplæres i et ellers slidsomt traditionelt mandefag:

”…Det har så vist sig at hun til fulde magter opgaven. Specielt når man sætter hende ind i et badeværelse med lidt udfordringer, kan man se hendes kæmpe talenter. Alt som i alt er udtænkt til mindste detalje, om det er hvilken vej skæringerne skal vende, udlæg så fliser/klinker er større end en halv. Altid KANON resultat. En ting, der også spiller en stor rolle, er hendes tilrettelægning, fra første eller anden dag kan man få at vide, hvor lang tid hun er om opgaven. Der er da sindssygt rart for både mester og kunden at vide. En anden meget vigtig ting er hendes kundepleje. Alle som alle syntes godt om hendes væsen og professionalitet. Så hvis alle ville være som Cecilie ville murerbranchen gå gyldne tider i møde. Hun er selvfølgelig stadig hos mig.”

Sådan lyder ordene fra murermester Allan Lauridsen. Og dermed er der al mulig grund til at hædre Cecilie Svoger Pedersen som Årets Lærling 2023.

Der var fotograf til stede ved overrækkelsen: Kontakt Flemming Jeppesen via nedenstående kontakter.

Medaljefonden:
Fonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer, og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Følg os på:

Yderligere oplysninger fås hos Medaljefondens sekretariat ved direktør Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf: 2949 4606 eller pressekoordinator i DI Lars Bøgeskov på tlf: 2236 3138.

Sekretær Nadia Bartoft Lind
Mail: nabl@di.dk