Norddjurs står stadig stærkt i erhvervsvenlighed trods lille tilbagegang

Erhvervsvenligheden er fortsat godt forankret i Norddjurs, hvor kommunen især sidste år rykkede opad. I år blev det til et lille hak nedefter, hvor Norddjurs er landet på en 57. plads. Dog ligger Norddjurs stadig godt og bliver belønnet for en fortsat proaktiv indsats over for virksomhederne i kommunen

Kommunen har med en række af gode initiativer bestræbt sig på at gøre virksomhedernes rammevilkår bedre. Eksempelvis er byggesagsgebyrer på erhvervsejendomme blevet fjernet, og kommunen står også bag den såkaldte Norddjurs-model, hvor virksomheder i en midlertidig svær situation kan få deres medarbejdere på kurser med lønrefusion i en periode og dermed måske klare sig gennem en svær periode og endda fastholde medarbejdere med nye kompetencer.

- Vi har et godt og konstruktivt samarbejde og en god dialog med kommunen. Ikke mindst i vores samarbejde forankret omkring Code Of Care, siger næstformand for DI Randers-Norddjurs Palle Martin. Han er til daglig adm. direktør for L-Tek A/S i Allingåbro.

I Code Of Care-projektet fik en række virksomheder en ledig kandidat med ud at arbejde, som blev kaldt ”medarbejder” og ”håndværker” for en dag.

- Industri- og håndværkerbrancherne kommer i fremtiden til at mangle arbejdskraft, og en del af målet med dagen var at forebygge det problem ved selv at gøre noget proaktivt her i vores kommune, siger Palle Martin.

Han peger også på et andet projekt, hvor Norddjurs Kommune samarbejder med Københavns Kommune om tiltrækning af studerende og lærere til Skovskolen i Auning, der igen er med til at sikre potentielt nye beboere i kommunen.

- Så det er lidt ærgerligt med en lille tilbagegang for kommunen i DI’s undersøgelse i år. Men jeg sikker på, at Norddjurs nok skal komme opad igen til næste år, siger Palle Martin.

På kategorien ”Infrastruktur og transport” ligger Norddjurs fortsat i nederste ende af undersøgelsen, selv om kommunen er rykket tre pladser op til en 87. plads.

- Ganske vist arbejder kommunen ihærdigt med at få realiseret de to projekter med omfartsveje på A15, som blev vedtaget i forbindelse med det seneste trafikforlig. Men vi savner et mere tydelig indsats overfor den øvrige infrastruktur i kommunen, herunder renovering af det eksisterende vejnet, siger næstformanden for DI Randers-Norddjurs.

Han peger også på et andet område i form af den kollektive trafik.

- Her ser vi også behov for en større indsats til gavn for både det lokale erhvervsliv og kommunens forskellige uddannelsesinstitutioner, siger næstformanden.

I kategorien Grøn Omstilling er Norddjurs Kommune gået mest markant tilbage med 39 pladser til en 52. plads.

- Erhvervslivet fremstiller og udvikler nødvendige løsninger til den grønne omstilling, hvor kommunen kan og bør være positiv medspiller. Generelt set er bæredygtighed og grøn udvikling ikke kun vigtige af hensyn til miljøet, men også for virksomheders langsigtede succes og konkurrenceevne, siger Palle Martin.

Opad i overordnet erhvervsvenlighed I den samlede placering rykkede Norddjurs i år altså fem pladser nedad. Faktisk er det gået lige den modsatte vej i den første af de ti kategorier, som undersøgelsen rummer, der handler om overordnet erhvervsvenlighed. Her er kommunen rykket fem pladser opad til en 45. plads.

- Det matcher meget godt med en oplevelse jeg og en række andre virksomhedsledere har af Norddjurs som en kommune, der gennem de senere år har vist en langt større interesse for os virksomheder, hvilket igen giver en større tilfredshed med kommunens erhvervsvenlighed, siger Palle Martin.

Fakta om Lokal Erhvervsvenlighed 2023

DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk DI udarbejder en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

7.950 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.