YouTube-kanal udfordrer fem kendte danskere

Den 6. og 7. maj trykker unge fra youtube-kanalen Spor23 på "record", når fem kendte danskere får et svært valg: svar ærligt på et udspekuleret spørgsmål eller sæt tænderne i en frastødende ret. Det sker i Høje Taastrup, hvor børn og unge med handicap bl.a. får besøg af Anders Lund Madsen og Micki Cheng.

Muskelsvindfondens Youtube-kanal Spor23 optager en række vilde og grænsesøgende interviews med kendte danskere den 6. og 7. maj. De kendte danskere, som har sagt ja til udfordringen, er youtuberne Jas og Mika, journalisten Anders Lund Madsen, tv-personligheden Micki Cheng og tiktokkeren Camilla-Kenya.

Programmet hedder "Spis eller sig sandheden" og er et gamificeret interview, hvor kendte sammen med programmets vært, 18-årige Andreas Strøm fra Vejle, får nærgående og tåkrummende spørgsmål. Hvis de ikke svarer, må de tage konsekvensen og spise klamme kulinariske kreationer. I tidligere programmer har der blandt andet været fåretestikler, muslingesmoothie og kogt komave på tallerkenerne.

Børn og unge står bag Spor23

Spor23 er et fællesskabsprojekt startet af unge i samarbejde med Muskelsvindfonden og fonden Østifterne. Her lærer 26 unge at arbejde sammen som et team og skaber sammenhold på tværs af interesser, alder og geografiske områder. Samtidig er SPOR23 Danmarks største talerør for unge med handicap på Youtube.

Spor23 gik i luften i starten af december 2022 og har siden haft interviewet både Lars Løkke Rasmussen, Adnan, julemanden og andre kendte. Indtil nu har de unge optaget udsendelserne på forhånd, men d. 7. maj sender de for første gang live på YouTube.

Live-udsendelsen, der er med Micki Cheng er dermed ikke til at forudsige. Alt kan ske. Og det gør de unges opgave endnu mere nervepirrende, men forhåbentlig også gøre udsendelsen endnu mere spændende for seerne og de medvirkende.

De unge bestemmer

Alle videoer på SPOR23 er lavet af børn og unge med handicap, som selv styrer slagets gang. De unge styrer alt fra kameraer, lyd og interview. Det er en stor opgave, men det skaber også store sejre.

“De børn og unge, som udgør Spor23, viser gang på gang, at de magter opgaver, som er udfordrende selv for professionelle voksne. Målet er, at alle, der er med, lærer noget, udvikler sig og samtidig bliver en del af et vigtigt fællesskab. Fællesskaber er kernen i Muskelsvindfondens arbejde, fordi vores fællesskaber styrker den enkelte,” fortæller projektleder i Muskelsvindfonden Suzanne Skærbæk Pedersen.

Unik kanal i Danmark

Kanalen er den første af sin slags i Danmark. Det er et kooperativ af youtubere, som alle har et handicap. De unge youtuberes forskellighed gør, at kanalen rummer spillelister, der spænder fra makeup-tutorials til klassiske interviews. Dette gør at, Spor23 har noget for alle og viser, at mennesker med muskelsvind er lige så forskellige som alle andre.

Fakta:

o Pt. er 26 børn og unge med handicap rygraden i kanalen understøttet af to medarbejdere fra Muskelsvindfonden.
o Ifølge DR Medieforskning er YouTube den største kanal for børn og unge mellem 9 – 14 år, hvor 88 procent bruger det ugentligt. Og 54 procent af den generelle befolkning bruger YouTube mindst en gang ugentligt.
o Se kanalen her
o Kanalen er støttet af Østifterne.
o Optagelserne denne gang finder sted i Handicap Organisationers Hus fra kl 9.45 lørdag den 6. maj og søndag den 7. maj. Andre gange opatger teamet på Muskelsvindfondens Ferie-, sports- og konferencecenter Musholm i Korsør.
o Muskelsvindfonden holder YouTube-bootcamps, hvor de uddanner de unge i videoproduktion

Kontakt for cases, billedmateriale og interview:

Suzanne Skærbæk Pedersen, tlf. 22652409 Projektleder ved Muskelsvindfonden susk@muskelsvindfonden.dk