To lærere har fået ALS på gymnasie: nu samler elever og lærere ind

Virum Gymnasiums elever og lærere er gået sammen om en vigtig sag. Lørdag den 27. januar samler de ind til forskning i den uhelbredelige sygdom ALS. Hjerneforsker Peter Lund Madsen er vært for en festlig støttekoncert på en tragisk baggrund; nemlig at to af gymnasiets lærere inden for en fireårig periode har fået ALS

Musikelever fra Virum Gymnasium om musiklærer Inger Belling Olsen
Musikelever fra Virum Gymnasium om musiklærer Inger Belling Olsen, som fik konstateret ALS i foråret 2023. Nu samler de ind via en støttekoncert med hjerneforsker Peter Lund Madsen som vært Virum Gymnasium

I 2020 mistede skolen en kær lærer til sygdommen ALS. Og nu kort tid efter har endnu en lærer, Inger Belling Olsen, fået konstateret den uhelbredelige sygdom i foråret 2023. Derfor er forskning i og oplysninger om sygdommen ALS blevet en hjertesag for elever og lærere på Virum Gymnasium. Det fortæller uddannelsesleder Pia Gars Jensen:

– Skolen er meget påvirket af, at to af vores lærere har fået sygdommen. Inger er en meget afholdt, kærlig og givende lærer, så det er hårdt at følge hendes kamp. Vi håber alle, at Inger får denne lørdag med i hjertet, som et bevis på, at eleverne, lærerne og ledelsen gerne vil give noget igen til Inger for hendes store arbejde med musik, psykologi, gymnasievejledning, og det store arbejde med de mange musicals, som Inger har bidraget til på flotteste vis, siger Pia Gars Jensen.

På nuværende tidspunkt findes der ingen medicin eller behandling, der kan helbrede eller stoppe sygdommens udvikling. Formålet med indsamlingen er at udbrede kendskab til sygdommen og indsamle penge til forskning. Skolens elever samler ind flere gang om året.

“Jeg er meget beæret”

Inger Belling Olsen er den lærer på skolen, som senest har fået konstateret ALS. ALS er en alvorlig sygdom, som ofte udvikler sig hurtigt, men der er stor forskel på, hvordan sygdommen viser sig fra person til person. Men ens for alle er, at den er uhelbredelig og gradvist nedbryder kroppens muskler og får dem til at svinde ind. Skolen står sammen for at hjælpe med at udbrede viden om denne sygdom:

– Jeg er meget beæret over, at eleverne og lærerne på Virum Gymnasium støtter op om mig og forskningen i ALS. Det glæder mig utrolig meget, siger musiklærer Inger Belling Olsen.

Elever fra Virum Gymnasium som samler ind til ALS. Og Musiklærer Inger Belling, som har fået konstateret ALS i foråret 2023.
Elever fra Virum Gymnasium som samler ind til ALS med en stor støttekoncert med hjerneforsker Peter Lund Madsen som vært. Og Musiklærer Inger Belling, som har fået konstateret ALS i foråret 2023.