Skoleklasse hjælper børn og unge med muskelsvind

Ved hjælp af en velgørenhedsmiddag håber en 10. klasse fra Sankt Nikolaj Skole at kunne indsamle over 45.000 kr., som skal hjælpe Muskelsvindfonden med at støtte op om børn og unge med muskelsvind

Elever fra 10. klasse på Sankt Nikolaj Skole i Esbjerg, står i deres klasseloakle. De som står bag den store støttemiddag, hvis overskud går til Muskelsvindfonden.
Elever fra 10. klasse på Sankt Nikolaj Skole i Esbjerg, som står bag den store støttemiddag, hvor overskuddet går til Muskelsvindfonden. Privatfoto

Elever fra 10. klasse på Sankt Nikolaj Skole i Esbjerg har taget kamp-handskerne på. Sammen med virksomheder fra Esbjerg og dygtige kokke har de fået stablet en 6-retters menu på benene, som suppleres af underholdning fra stand-up komikeren Lars Strøm. Eleverne har selv været med til at skrive denne pressemeddelelse.

Overskuddet fra middagen vil gå til børn og unge med muskelsvind. En af dem, som deltager er 18-årige Andreas Strøm, som er med som repræsentant for Muskelsvindfonden, og som også er vært på programmet Spis eller sig sandheden på Muskelsvindfondens YouTube-kanal Spor23.

- Muskelsvindfonden har givet mig et netværk, som jeg kan kontakte for at søge råd. Jeg har fået en del ældre venner med muskelsvind, som jeg kan snakke med. Det er rart, fordi de har gennemgået det, som jeg går igennem lige nu, fortæller Andreas Strøm, som i en alder af fire år fik konstateret muskelsvinddiagnosen Duchennes muskeldystrofi.

Børn med muskelsvind er en overset gruppe

Sankt Nikolaj Skoles 10. klasse har de sidste mange år igangsat velgørenhedsarrangementer i mange afskygninger og støttet op om mange gode formål. I år besluttede de at forsøge sig med en velgørenhedsmiddag med god mad og musik. Da arrangementet var fastlagt, begyndte en brainstorm om, hvilket formål pengene skulle støtte:

- Børn med muskelsvind er desværre en overset gruppe. De fylder ikke meget i vores hverdag, men deres hverdag er mindst lige så vigtig. Derfor synes vi, det er vigtigt at støtte lige præcis denne oversete gruppe, siger Julie Thorsø og Sarah Kryhlmand fra Sankt Nikolaj  Skoles 10. klasse.

Kok havde selv udfordringer

En af de dygtige kokke, der hjælper til og som brænder for sagen, er Mikkel Klintmann fra Sixtus Sinatur i Middelfart. Som årsag til sin deltagelse siger han:

- Jeg startede livet med en række udfordringer, som gjorde, at jeg ikke altid fik støtte fra min omverden. Som dreng kunne jeg ikke tale og var samtidig ivrig for selv at kunne købe ind i supermarkedet, men gang på gang blev jeg afvist. Her blev grundlaget lagt for at gøre en forskel for mennesker med udfordringer, og min glæde i dag er at støtte op om alt lige fra projekter med flygtninge til projekter med muskelsvind som dette, fortæller Mikkel Klintmann.

Hop med på kampvognen

Man kan ‘hoppe med på kampvognen’, som de unge selv beskriver det, ved at købe billet til en 6-rettes menu til 795 kr. Middagen finder sted på Esbjerg Park den 28. januar 2024. Hele overskuddet går til børn og unge med muskelsvind. Der er begrænsede antal pladser.

Eleverne fortæller, at der allerede er mange virksomheder og frivillige kræfter i Esbjerg, der vil hjælpe Muskelsvindfonden og dermed børn og unge som Andreas. De sender en særlig tak til Mikkel Klintmann fra Sixtus Sinatur i Middelfart, Mathias Kristensen fra Restaurant Loftet i Esbjerg, Emil Sorkhabi fra Restaurant Norden i Haderslev, Brian Thiim fra Brasserie Ship Inn i Hjerting og gourmetslagter Sean Fillipe Landauvoui, som alle har sagt ja til at lave den lækre mad og forkæle gæsternes smagsløg.

Sankt Nikolaj Skole i Esbjerg, underviser Preben Bertram tlf. 22371729

Lars Løkke Rasmussen sidder om et bord over for Andreas Strøm i et studie Han er en af de mange kendisser som tilsyneladende havde det sjovt, mens de blev udfordret af Andreas Strøm i programmet Spis eller sig sandheden på Spor23 - Muskelsvindfondens YouTube-kanal
Lars Løkke Rasmussen er en af de mange kendisser som tilsyneladende havde det sjovt, mens de blev udfordret af Andreas Strøm i programmet Spis eller sig sandheden på Spor23 - Muskelsvindfondens YouTube-kanal
Sarah Kryhlmand og Amalie fra 10. klasse på Sankt Nikolaj Skole i Esbjerg.
Sarah Kryhlmand (t.h.) og Amalie fra 10. klasse på Sankt Nikolaj Skole i Esbjerg.