Aalborg Zoo

Efterlysning: har du set en kirkeugle?

Danmarks mindste ugle - kirkeuglen - har brug for hjælp! Tidligere var kirkeuglen den mest almindelige ugle i Jylland, men nu findes kun en ganske lille bestand tilbage, som primært er koncentreret i Himmerland. Har du kirkeugler på din ejendom, vil vi derfor meget gerne høre fra dig.
Fotograf: Lars Grøn

Af: Lene Midtgaard

Kirkeugler er meget stedfaste og deres jagtområder er ikke ret store, derfor har de behov for at landskabet omkring reden tilbyder et solidt og varieret fødeudbud hele året rundt. De seneste årtiers landskabsudvikling har skabt svære betingelser for de danske kirkeugler, da deres levesteder forringes eller forsvinder.

Med Aalborg Zoo i spidsen udføres der derfor i øjeblikket livredende førstehjælp til de trængte ugler. Arbejdet består af tilskudsfodring med daggamle kyllinger, for at sikre et tilstrækkeligt fødegrundlag, som kan hjælpe med at øge overlevelsen af ungerne, samt opsætning af redekasser, der afhjælper manglen på naturlige steder at placere en rede. Det er projektkoordinator Frank Skaarup, som har kontakten til såkaldte kirkeugleværter, og rådgiver om fodring og opsætning af redekasser.

Kirkeuglen og dens tilbagegang har også fået opmærksomhed fra andre kanter, og i 2020 etableredes en national arbejdsgruppe under Vildtforvaltningsrådet, bestående af Landbrug & Fødevarer, DOF, DN, Dyrenes Beskyttelse og Danmarks Jægerforbund, med det formål at sikre et endnu større fokus på at redde kirkeuglen, og i juni 2021 gav miljøminister Lea Wermelin tilsagn om at støtte arbejdet økonomisk.

Pengene går primært til at udføre habitatforbedringer for at sikre de nuværende levesteder for kirkeugle i Himmerland og for at indsamle erfaringer om, hvordan man kan sikre bedre levesteder til kirkeugler andre steder, når bestanden en dag – forhåbentlig – når et niveau, hvor den begynder at genindvandre på andre lokaliteter.

Det vurderes at for at få en levedygtig og stabil bestand af kirkeugler, at bestanden skal være på over 100 individer, og for at det mål kan lykkes, har kirkeuglerne brug for al den hjælp de kan få, da genopretningsplanen for arten endnu ikke er fuldt finansieret.

Har du en kirkeugle eller bor du på en lokalitet, hvor der er kirkeugler i nabolaget, kan du hjælpe ved at opsætte en redekasse. Kirkeuglegruppen råder stadig over uglekasser, som man er meget interesseret i, bliver ophængt. Mener du, at det er relevant at få ophængt en kirkeuglekasse hos dig, eller har du kirkeugler, som projektet ikke kender til, så kontakt Rikke Kruse Nielsen fra Aalborg Zoo på mail rkn@aalborgzoo.dk.

FAKTA

Kirkeuglen er Danmarks mindste ugle og er ca. på størrelse med en solsort. Kirkeuglen har en kompakt krop, kort hale, gule øjne og et fladt hoved. Fjerdragten er brunlig med tydelige striber på undersiden. Flugten er spættelignende, med hurtige vingeslag i lange buer. Man kan også observere kirkeuglen ”muse” som en tårnfalk, når den jager.

Kirkeuglen ses ofte i dagtimerne, enten på jagt eller siddende på blandt andet hegnspæle eller sten. Arten er en udpræget standfugl og voksne fugle flytter sig sjældent mere end 10 km væk fra ynglepladsen. Ungfugle på jagt efter territorier og mager, strejfer længere omkring.

Fotograf: Lars Grøn

Information om Aalborg Zoo

Aalborg Zoo
Mølleparkvej 63
9000 Aalborg

+45 9631 2929https://aalborgzoo.dk/

I Aalborg Zoo er der aldrig to dage der er ens. Vores grønne oase midt i Aalborg er åben året rundt og byder uanset årstid på vildt fascinerende oplevelser.

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Zoo

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Zoo