Aalborg Zoo

Det kan ikke undgå at koste på kerneopgaverne

Politikerne i Aalborg Kommune er i gang med en vanskelig øvelse, der går ud på at finde et trecifret millionbeløb i besparelser på det kommunale budget.

”Det er ingen overraskelse, at også Aalborg Zoo må bære en del af byrden. Men det foruroliger mig meget, at Sundheds- og Kulturudvalget lægger op til, at vi skal beskæres med én mio. kr. i 2025 og yderligere én mio. i 2026”, siger zoodirektør Henrik Vesterskov Johansen

Aalborg Zoo, der er kommunens største publikumsattraktion med 474.000 besøgende i 2022, har en omsætning på 100 mio. kr. og et budgetteret overskud i 2023 på én mio. kr.

”På baggrund af disse tal siger det sig selv, at en beskæring af vores kommunale tilskud med to mio. kr. i 2025-26 vil være stærkt belastende for en i forvejen skrøbelig økonomi. Vi er ikke sat i verden for at generere et overskud, men der er nødt til at være et vist råderum, hvis ikke selv mindre hændelser af uforudset karakter skal kunne sende os alvorligt i minus”, pointerer Henrik Vesterskov Johansen.

Han understreger, at der er lang række udgiftsposter, man af gode grunde ikke kan skrue på, da de er direkte forbundet med dyrenes velfærd i zoo. Derfor er det i givet fald andre ting, der må holde for:

”Det er en smertefuld erkendelse, men bliver politikernes overvejelser til virkelighed, vil det være svært for os at bygge videre på årtiers målrettede miljøbevarende indsats. Den blev for alvor indledt, da Aalborg Zoo i 1999 blev verdens første miljøcertificerede zoologiske anlæg og siden da har bæredygtighed og et stadig stærkere fokus på naturbevaring hos os selv og ude i verden været omdrejningspunkt for alle vores aktiviteter. For os er bæredygtighed ikke mindst naturbevaring. Det hænger sammen med, at både flora, fauna og økosystemer er truet lokalt og globalt – og dermed er bæredygtighed fundamentet, hvis vi virkelig vil bevare og sikre naturen for de kommende generationer. Derfor har Aalborg Zoo en forpligtigelse til – med FNs Verdensmål som det, der sætter rammerne og er ledestjernen for vores beslutninger og handlinger – at være til inspiration for andre, der ønsker naturbevaring og bæredygtig udvikling.”

Et mindre økonomisk råderum kan få konsekvenser for antallet af arbejdspladser – både i zoo og hos eksterne samarbejdspartnere, fordi det kan blive nødvendigt at fravælge lokale håndværksvirksomheder til fordel for udenlandsk arbejdskraft. Dette får ikke kun negativ indflydelse på Aalborg Zoo selv, men vil også kunne ses i samfundsregnskabet, når der forsvinder skattegrundlag fra både private og virksomheder. Dertil kommer, at Aalborg Zoo som en ellers ganske væsentlig løftestang for kulturlivet kan få vanskeligt ved i samme omfang som hidtil at bidrage til kommunens og destinationens turismeudvikling.

”Vi kan også blive nødt til at se på aktiviteter, der ikke er direkte indtægtsgivende. Det vil i særlig grad gøre ondt, hvis det kommer til at gå ud over vores skoletjeneste og tilbuddet om zoo-skole i børnenes sommerferie, for begge dele spiller en vigtig rolle i bevidstgørelsen af de kommende generationer”, siger Henrik Vesterskov Johansen.

Endnu et område, som efter zoodirektørens opfattelse kan blive ramt, er Aalborg Zoos forskningsarbejde:

”Vi har i en længere årrække haft et glimrende samarbejde med Aalborg Universitet, men der er ikke ligefrem nogen guldgrube for os, så det kan være et sted, vi er nødt til at spare. Det vil i så fald ikke mindst ramme vores bidrag med prøver og viden til forskningsprojekter i regi af den europæiske zoologiske organisation EAZA. Det vil i et større perspektiv være ganske problematisk, for den nye viden kommer både dyr i zoo og vildtlevende populationer til gode og er med til at sikre løbende opdatering af det grundlag, zoologiske haver bliver drevet på – og dermed at dyrebestanden genetisk, fysisk og adfærdsmæssigt har optimal velfærd og sundhed. Vores forskning bidrager også med viden om dyrs samspil med naturen og dermed dybere forståelse af, hvordan vi bedst kan bevare arterne og deres naturlige leveområder.”

Beskæring af Aalborg Zoos budget kan også gå ud over den mangeårige deltagelse i internationale avlsprogrammer. Henrik Vesterskov Johansen fortæller:

”Igennem disse programmer er vi med til at sikre, at bestandene i zoologiske haver altid har en høj genetisk diversitet, så de danner et sundt grundlag for kommende generationer. Det er især vigtigt i arbejdet med genudsætning af dyr i den vilde natur.”

Henrik Vesterskov Johansen opfordrer byrådspolitikerne til at huske på prioriteringerne, når de skal lægge budget:

”Der er ingen tvivl om, at det ud fra en række parametre er godt for byen og kommunen, når Aalborg eksempelvis får The Tall Ships Races på besøg og at det giver god mening at investere i den type begivenheder. Man må blot holde sig for øje, at der er tale om en fire dage lang oplevelse, som måske kommer hvert fjerde-femte år – sammenlignet med Aalborg Zoo, der med sikkerhed er her året rundt. Og i al beskedenhed synes jeg, at vi bærer et større samfundsansvar og løfter en større opgave end selv den bedste folkefest på havnefronten i Aalborg.”

FAKTA

• En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Epinion viser, at godt 40% af Aalborg Zoos 500.000 årlige gæster er turister, mens resten er lokale besøgende. Disse turister skaber en omsætning for over 80 mio. kr., og ud over zoos egne 85 arbejdspladser genererer turisterne flere end 100 arbejdspladser. Den samlede afledte effekt fra turisme relateret til Aalborg Zoo er således ifølge undersøgelsen 112 mio. kr.

• Aalborg Zoo løfter en ikke ubetydelig samfundsopgave i forbindelse med for integration på arbejdsmarkedet. Ud over traditionelle elevansættelser har zoo blandt andet STU-elever, der er i gang med en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

• Aalborg Kommunes analyse af kulturens betydning viser, at Aalborg Zoo såvel lokalt som uden for regionen er kommunens bedst kendte og anerkendte kulturtilbud, der har positiv indflydelse på såvel tiltrækning som fastholdelse af borgere.

Om Aalborg Zoo

I Aalborg Zoo er der aldrig to dage der er ens. Vores grønne oase midt i Aalborg er åben året rundt og byder uanset årstid på vildt fascinerende oplevelser.

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Zoo

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Zoo