De fattigste familier i Danmark hægtes af digitaliseringen

Teknologi er i realiteten blevet en forudsætning for at være inkluderet i samfundet. Det gælder ikke mindst for børn. I dag er fx mobiltelefoner og tablets integreret i både skoleundervisningen og børnenes samvær med hinanden. Det sætter familier med få midler under et stort pres. Ifølge en undersøgelse udført af YouGov for Elgiganten giver mere end en tredjedel af danskerne (37 %) udtryk for, at de af økonomiske årsager har svært ved at følge med i den digitale udvikling. Og en femtedel af danskerne (20 %) oplever, at adgangen og kendskabet til teknologi og digitale værktøjer har skabt et klasseskel i samfundet.
Børn i udsatte familier risikerer tidlig digital eksklusion
Børn der vokser op uden samme digitale muligheder som deres kammerater kommer skævt ind i det digitale samfund og kan få det vanskeligt senere hen. Derfor samarbejder Elgiganten bl.a. med Dansk Folkehjælp om ”Skolestartshjælp” – et initiativ, der giver de mest udsatte børn en god og værdig start på deres skoleliv. I 2022 fik 2.257 børn tilskud til tøj, penalhus eller en ny tablet til skolestarten.
Det samme gør sig gældende for ”Julehjælp”, som Elgiganten har støttet i 12 år. Et initiativ som er med til at sikre børn en god jul på lige fod med deres venner – og med elektronik under træet:
”Det hele stresser mig, for i forvejen er det i svært at få tingene til at løbe rundt,” fortæller en af årets Julehjælp-ansøgere og fortsætter: ”Min søn har mange gaveønsker til jul, og det er nogle dyre ønsker, synes jeg. Droner, fjernstyret bil med kamera, pistoler og geværer.”
Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, oplever, at flere befolkningsgrupper har det svært med den digitale udvikling:
”Elgiganten møder som Danmarks største elektronikkæde alle slags danskere, og der er en del, der er udfordret af den digitale udvikling. Det gælder fx ældre, der ikke er så fortrolige med at bruge elektronikken men også pressede familier, der skal finde plads til elektronik i en stram økonomi. Vi udvikler nye muligheder til dem med fx brugt elektronik til en lavere pris. Men de allermest trængte har vi et ansvar for at hjælpe direkte.”
Dansk Folkehjælp har over en årrække set et stigende behov for hjælp til de fattigste børnefamilier, og med de stigende priser og udfordringer for samfundsøkonomien forventer foreningen et endnu større behov fremover.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen Tech Trouble er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Elgiganten. Der er i alt gennemført 1043 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 17. - 26. marts 2022. Data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen. Undersøgelsen frembringer indsigt i danskernes holdninger, viden og adfærd i forbindelse med teknologi og elektroniske produkter i hjemmet. Elgiganten har gennemført denne type undersøgelse siden 2008 med et ønske om at bidrage til et mere inkluderende samfund og mindske den digitale eksklusion.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Opstrup Andersen
Kommunikationschef
PR & Kommunikation
ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
+4527614057
Billeder
Information om Elgiganten A/S
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største webshops på Elgiganten.dk.
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2021/22 omsatte for 48,7 milliarder norske kroner. Der er i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.
Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Elgiganten oplever rekordhøjt salg af LEGO® sæt17.12.2025 09:01:33 CET | Pressemeddelelse
Meget tyder på, at LEGO-klodser bliver et af årets helt store julegavehits. Elgiganten har siden starten af Black Week, i midten af november, set en markant stigning i salget, og populære serier som Harry Potter, Star Wars og Botanicals fortsætter med at begejstre både børn og voksne. Elgiganten forventer derfor, at mange danskere kan se frem til at finde en LEGO-pakke under juletræet i år.
Danskernes juleønsker afsløret: Én produktkategori dominerer2.12.2025 08:24:04 CET | Pressemeddelelse
Har du også AirPods på ønskelisten? Du er langt fra alene. Nye data fra Ønskeskyen viser, at elektronik og gadgets fra Elgiganten dominerer danskernes ønskelister i år, og Apple-produkter sidder tungt på toppen. Men der er også plads til overraskelser på listen.
Her er produkterne, danskerne jagter under Black Week19.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Black Week er i fuld gang, og danskerne gør sig klar til årets største shoppingdag – Black Friday. Nye tal fra Elgiganten viser en klar tendens: Black Week bruges til at opgradere teknologi, hjemmet og sikre julegaverne – og interessen for premium-produkter er særligt høj.
Astralis event i Field’s: kom og bak op om dansk e-sport13.11.2025 10:32:37 CET | Pressemeddelelse
Astralis og Elgiganten inviterer alle danske e-sportfans til et stort fan-event i Field’s den 22. november kl. 10:00, hvor der skal sendes god energi og opbakning afsted til spillerne inden en af årets største Counter-Strike-turneringer, Starladder Budapest Major 2025.
Elgiganten introducerer Retail Media i Danmark og på tværs af Norden3.11.2025 12:55:00 CET | Pressemeddelelse
Elkjøp-koncernen, som i Danmark er kendt som Elgiganten, åbner nu op for, at brands kan nå forbrugere direkte i købsøjeblikket – både digitalt og fysisk – gennem en række nye annonceformater som i hele Norden bliver tilgængelige direkte eller via mediebureauer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

