De fattigste familier i Danmark hægtes af digitaliseringen
Teknologi er i realiteten blevet en forudsætning for at være inkluderet i samfundet. Det gælder ikke mindst for børn. I dag er fx mobiltelefoner og tablets integreret i både skoleundervisningen og børnenes samvær med hinanden. Det sætter familier med få midler under et stort pres. Ifølge en undersøgelse udført af YouGov for Elgiganten giver mere end en tredjedel af danskerne (37 %) udtryk for, at de af økonomiske årsager har svært ved at følge med i den digitale udvikling. Og en femtedel af danskerne (20 %) oplever, at adgangen og kendskabet til teknologi og digitale værktøjer har skabt et klasseskel i samfundet.
Børn i udsatte familier risikerer tidlig digital eksklusion
Børn der vokser op uden samme digitale muligheder som deres kammerater kommer skævt ind i det digitale samfund og kan få det vanskeligt senere hen. Derfor samarbejder Elgiganten bl.a. med Dansk Folkehjælp om ”Skolestartshjælp” – et initiativ, der giver de mest udsatte børn en god og værdig start på deres skoleliv. I 2022 fik 2.257 børn tilskud til tøj, penalhus eller en ny tablet til skolestarten.
Det samme gør sig gældende for ”Julehjælp”, som Elgiganten har støttet i 12 år. Et initiativ som er med til at sikre børn en god jul på lige fod med deres venner – og med elektronik under træet:
”Det hele stresser mig, for i forvejen er det i svært at få tingene til at løbe rundt,” fortæller en af årets Julehjælp-ansøgere og fortsætter: ”Min søn har mange gaveønsker til jul, og det er nogle dyre ønsker, synes jeg. Droner, fjernstyret bil med kamera, pistoler og geværer.”
Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, oplever, at flere befolkningsgrupper har det svært med den digitale udvikling:
”Elgiganten møder som Danmarks største elektronikkæde alle slags danskere, og der er en del, der er udfordret af den digitale udvikling. Det gælder fx ældre, der ikke er så fortrolige med at bruge elektronikken men også pressede familier, der skal finde plads til elektronik i en stram økonomi. Vi udvikler nye muligheder til dem med fx brugt elektronik til en lavere pris. Men de allermest trængte har vi et ansvar for at hjælpe direkte.”
Dansk Folkehjælp har over en årrække set et stigende behov for hjælp til de fattigste børnefamilier, og med de stigende priser og udfordringer for samfundsøkonomien forventer foreningen et endnu større behov fremover.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen Tech Trouble er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Elgiganten. Der er i alt gennemført 1043 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 17. - 26. marts 2022. Data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen. Undersøgelsen frembringer indsigt i danskernes holdninger, viden og adfærd i forbindelse med teknologi og elektroniske produkter i hjemmet. Elgiganten har gennemført denne type undersøgelse siden 2008 med et ønske om at bidrage til et mere inkluderende samfund og mindske den digitale eksklusion.
Nøgleord
Kontakter
Ditte Opstrup Andersen
Kommunikationschef
PR & Kommunikation
ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
+4527614057
Billeder
Information om Elgiganten A/S
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største webshops på Elgiganten.dk.
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2021/22 omsatte for 48,7 milliarder norske kroner. Der er i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.
Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Elgiganten lancerer kampagne for at sætte fokus på reparation af elektronik2.12.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Produktion af nye produkter kræver store mængder ressourcer og energi. Derfor er det afgørende for en bæredygtig fremtid, at vi forlænger levetiden på de produkter, vi allerede har. Elgiganten har sat sig for at ændre på "brug-og-smid-væk"-kulturen ved at lancere initiativer, produkter og services, der skal sikre at produkterne får en længere levetid. Nu er tiden kommet til en kampagne, der sætter fokus på reparation af elektronik.
Elgiganten holder kæmpe åbningsfest i Skive den 15. november4.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Elgiganten er nu klar til åbningen af varehus nr. 48 i Skive. Det fejres med en åbningsfest fredag d. 15. november kl. 7, hvor Borgmester Peder Christian Kirkegaard og Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, vil klippe snoren til varehuset og byde kunderne indenfor.
Elgiganten fastholder omsætning og øger overskud i faldende marked30.10.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det danske salg af forbrugerelektronik faldt sidste år for andet år i træk, men ved at tage markedsandele har Elgiganten i regnskabsperioden fastholdt sin omsætning og samtidigt øget sit overskud med 74% i forhold til året før. Det gode resultat skyldes langsigtede investeringer, som gør Elgiganten konkurrencedygtig på pris, kvalitet og service, samtidig med at kæden løfter sit ansvar som markedsleder.
Astralis og Elgiganten vil gøre op med giftig tone i gaming-verden23.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Forum i denne uge åbner dørene for et af verdens største gaming-arrangementer bliver publikum mødt af en opsigtvækkende besked. I nyt initiativ kaldet Mindre flaming, Mere gaming, vil Elgiganten i samarbejde med Astralis, give gamere et tydeligt incitament til at ændre adfærd.
Eksplosivt salg af computere med AI teknologi frem mod studiestart25.7.2024 09:43:53 CEST | Nyhed
Studiestart nærmer sig, og Elgiganten ser i år ind i en firedobling i salg af bærbare computere. De studerende vil have hurtige processorer, hvor AI er inkorporeret i selve computeren. For kunstig intelligens er meget hurtigt blevet en naturlig del af studielivet, fortæller Elgigantens Head of Sales.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum