Elgiganten A/S

Kvinder: Vi kender ikke sproget for IT og teknologi

Del
Når piger lærer, at IT og teknologi er svært, utilgængeligt og mandigt, så er det ikke underligt, at de 9 ud af 10 kvinder i en ny undersøgelse svarer, at de ikke har kendskab til teknologiske begreber. Ifølge ekspert i digital pædagogik er det kun fordomme, der står i vejen. Elgiganten sætter fokus på lige adgang til IT og teknologi for alle.
Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten
Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten

Mænd har mere forstand på tech og IT end kvinder - hvis man spørger dem selv. En ny undersøgelse lavet af Yougov for Elgiganten viser, at kun én ud af ti kvinder selv mener, at de har kendskab til teknologiske begreber, mens én ud af tre mænd mener, at de har godt kendskab. Af undersøgelsen fremgår det også, at kvinder i langt større grad end mændene beder om hjælp til teknologi og digitale løsninger. 62% af de adspurgte kvinder beder om hjælp til teknologi, mens blot 42% af mændene beder om hjælp.

Svært, utilgængeligt og noget mandigt?
Men ifølge digital pædagog og stifter af DigiPippi Eva Fog Noer siger svarene ikke meget om den reelle viden, men er til gengæld et spejlbillede af en måde at tale it og tech på, der tilgodeser mænd frem for kvinder, fra vi er små:

”Måden vi taler om tech og IT på er helt skæv i forhold til køn – og det starter fra børneårene. Piger får at vide, at teknologi og IT er svært, utilgængeligt og noget mandigt, og så mister de lysten til at bruge tid på det. Men jeg kan se, at i det øjeblik vi viser pigerne, at teknologi er sjovt, nemt og udviklende, tager de det til sig og er utroligt dygtige, deltagende og fokuserede. Og som undersøgelsen viser, er de gode til at tage imod hjælp fra andre. Den læring, vi skal tage med os ind i voksenlivet.”

IT og teknologi skal være lige tilgængelig for alle
Elgiganten har fået lavet undersøgelsen for at sætte fokus på, at vi stadig ikke er gode nok til at gøre IT og teknologi lige tilgængelig og interessant for alle i samfundet. I takt med at IT og teknologi bliver en mere og mere uundværlig del af hverdagen for os alle sammen bliver uligheden også et større problem.

Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten: ”Ingen kan undvære IT eller elektronik i hverdagen. Vores ansvar er derfor at sikre, at vi er i stand til at hjælpe alle, der kommer til os for råd og vejledning og vise, at elektronik ikke behøver være kompliceret.”

Ditte peger samtidig på, at kvinders selvopfattelse og interesse for IT, elektronik og teknologi kan have betydning for undersøgelsens resultater: ”Jeg tror ikke altid, at vi kvinder stoler nok på os selv, når det kommer til IT og teknologi. Ofte sker det, at vi lægger ansvaret for hjemmets lys, lyd og billeder hos manden – enten fordi det er nemmest, eller fordi vores bedre halvdel har en større interesse for området. Og når vi gør det, kommer vi til at føle os hægtet af over tid. Skal vi mindske skellet mellem kvinder, IT og teknologi, har vi derfor også selv et ansvar for at komme mere ud af starthullerne – for vi kan sagtens, hvis vi vil. Og bliver vi samtidig mødt af rådgivere, der forstår at hjælpe os i et sprog vi forstår, bedres chancerne yderligere for at skellet mindskes.”

Om Tech Trouble
Undersøgelsen Tech Trouble er foretaget af YouGov for Elgiganten. 1.022 danske respondenter har i 2021 deltaget i undersøgelsen og udgør et nationalt repræsentativt niveau af den voksne befolkning over 18 år. Rapporten undersøger danskernes udfordringer med den teknologiske udvikling i håb om at få en bedre forståelse af de områder, som Elgiganten kan være med til at løfte ift. råd og vejledning.


Læs den fulde rapport her: https://elkjopnordic.com/tech-trouble-2021


Uddrag fra YouGov Tech Trouble rapporten

  • Kun en ud af ti (11%) kvinder hævder, at de har et godt kendskab til teknologiske begreber og navne
  • Omkring halvdelen (46%) af de adspurgte kvinder synes, der er for mange begreber og navne på det teknologiske marked.
  • Kvinder beder oftere om hjælp til teknologi og digitale hjælpemidler, sammenlignet med mænd.
  • En af tre (30%) mænd hævder, at de har et godt kendskab til teknologiske begreber og navne.
  • En af tre (43%) mænd synes, at der er for mange begreber og navne på det teknologiske marked.
  • Kvinder foretrækker hjælp fra familie og venner, mens mænd i større grad benytter internettet for at få hjælp med teknologiske udfordringer.

Nøgleord

Kontakter

Ditte Opstrup Andersen
Kommunikationschef
PR & Kommunikation
ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
+4527614057

Billeder

Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten
Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten
Download

Information om Elgiganten A/S

Elgiganten A/S
Elgiganten A/S
Arne Jacobsens Allé 16, 2
2300 København S

http://elgiganten.dk

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Gaming skal også være en forældresport20.11.2023 11:01:26 CET | Pressemeddelelse

Kom ind i kampen mor og far Royal Arena vil være fyldt, når BLAST-turneringen med nogle af verdens bedste gamere starter den 25. november. En stor del af tilskuerne vil være gamerbørn og deres forældre, der sammen oplever begejstringen ved en sport i vækst. Det kræver fokus, træning, samarbejde og god fysik at blive en god gamer. Alligevel viser en ny undersøgelse, at 9 ud af 10 forældre endnu ikke har haft lyst til at opleve gaming-universet, og samtidig mener halvdelen af dem, at deres børn gamer for meget. Elgiganten, der er sponsor for turneringen og står bag undersøgelsen fra YouGov, opfordrer danske forældre til helt bogstaveligt at komme ind i kampen og opleve, hvor sjovt det er at følge børnenes passion.

Elgiganten og Ønskeskyen giver dig inspiration til årets julegaver17.11.2023 11:37:07 CET | Pressemeddelelse

Ønsker din teenager sig en PS5 eller har du selv sat et par Airpods på din julegaveønskeliste, så er du langt fra den eneste. Faktisk viser data fra Ønskeskyen, at der kommer til at ligge mange hårde pakker under juletræet i år. For når man dykker ned i de mere end 20.000 oprettede ønskelister med Elgiganten produkter, danner der sig et klart billede over de allermest populære julegaveønsker.

Elgiganten støtter indsamling for at hjælpe dem, der hægtes af samfundets digitale fællesskab7.11.2023 12:31:53 CET | Pressemeddelelse

Digitale klasseskel er en realitet i Danmark, hvor adgang til teknologi og elektronik i stigende grad afgør, om man er en del af både det sociale og det samfundsmæssige fællesskab. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Elgiganten viser, at teknologi bliver anset som stadig dyrere, hvilket gør det svært for fattige familier at følge med udviklingen. Over en tredjedel af danskerne kan ikke købe det, de ønsker, mens en femtedel oplever klasseskel. Knap én ud af 10 har slet ingen adgang til digitale muligheder. Derfor er hjælp til elektronik en del af Dansk Folkehjælps julehjælp til fattige familier. Elgigantens kunder kan fra 1. november give et bidrag til julehjælpen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum