Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer
![Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.](/data/images/00338/15871c2e-6534-46b7-9aef-1397eb621972-w_720.jpg)
Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.
"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %).
På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).
“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser.
Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).
"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”
Nøgleord
Billeder
![Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.](/data/images/00338/15871c2e-6534-46b7-9aef-1397eb621972-w_240.jpg)
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Skatteoptimering som virksomhedsejer: Løn eller udbytte?19.7.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som virksomhedsejer har man normalt valget mellem at tage løn eller udbytte ud af sit eget selskab. Lønnen kan trækkes fra i selskabet, men beskattes op til ca. 56% i personlig regi. Udbyttet kan ikke trækkes fra i selskabet.
Forvirring om indefrysning af stigende boligskatter: Sådan finder du tallene17.7.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke så mærkeligt, at der er forvirring – det fyger rundt med nye ejendomsvurderinger – en foreløbig for 2024, som afløses af en endelig i 2025, nye 2020-vurderinger, som følges op af mulig tilbagebetaling af ejendomsskatter for 2011 til 2020. Forvirringen er omfattende, og det er svært at bevare overblikket.
En ud af tre danske virksomheder har oplevet svindel eller økonomisk kriminalitet15.7.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
33 % af de danske virksomheder har været udsat for svindel eller anden økonomisk kriminalitet de seneste to år, og på globalt plan har 4 ud af 10 virksomheder oplevet svindel. Det viser PwC's Global Economic Crime and Fraud Survey 2024.
Er du i tvivl om skattereglerne på kryptoområdet?9.7.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der findes ikke en oversigt over, hvor mange der handler med kryptovaluta, blandt andet fordi der ikke sker automatisk indberetning til skattevæsenet, men i en artikel i Børsen fra april anslås det, at 300.000 danskere i dag ejer kryptovaluta, og tallet forventes at være tredoblet inden for de næste ti år. Det er navnlig yngre mænd under 40 år, som investerer i kryptovaluta.
Ny rapportering om bæredygtighed: 6 ud af 10 virksomheder siger de bliver klar til tiden25.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Knap 6 ud af 10 virksomheder vurderer, at de bliver klar til at rapportere i henhold til EU's Corporate Sustainability Reporting-direktiv (CSRD) til tiden. Flertallet af virksomhederne peger dog fortsat på en række udfordringer, herunder særligt datatilgængelighed og datakvalitet. Det viser PwC’s Global CSRD Survey 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum