Det Nordjyske Mediehus’ positive driftsresultat er præget af stærkt stigende omkostninger
Det Nordjyske Mediehus-koncernen skabte i 2022 et overskud før finansielle poster på knap 1 mio. kr. Omsætningen blev 651 mio. kr. og faldt med godt 3% i forhold til 2021. Udviklingen på de finansielle markeder har påvirket årets resultat før skat negativt med knap 18 mio. kr. Årets resultat efter skat endte med et underskud på 7,4 mio. kr.
- Det er ikke som forventet, men det er efter omstændighederne tilfredsstillende at realisere et positivt resultat før finansielle poster i et år, hvor krig og makroøkonomiske forhold i Europa ikke kunne forudses, siger adm. direktør, Morten Vinther Jensen.
Trods de negative, makroøkonomiske tendenser er ambitionen for Det Nordjyske Mediehus’ forretning uændret. Den digitale transformation fortsætter baseret på et tæt samarbejde mellem publicistiske, kommercielle og tekniske ressourcer. Det Nordjyske Mediehus skal desuden fortsætte sin digitale vækstrejse mod mindre afhængighed af printede publikationer for at sikre vores uafhængighed, for at kunne tilbyde vores kunder uafhængig journalistik og for at støtte fællesskabet i Nordjylland.
Husets digitale vækstinitiativer har vist gode takter i det forløbne år. Senest er nordjyske.dk det mest læste digitale nyhedssite i Nordjylland.
På distributionsområdet har mediekoncernen i regnskabsåret 2022 oplevet faldende mængder og stigende omkostninger, hvilket har medført større fald i indtjeningen fra koncernens distributionsaktiviteter.
Datterselskabet Nordiske Medier A/S, som primært udgiver erhvervsmedier i Danmark og Sverige og i samarbejde med Egmont i Norge, har realiseret vækst og investeret i nye medier og organisation. Udviklingen i resultatet er som forventet.
Lav forbrugertillid og stærkt stigende priser bl.a. på papir og distribution påvirker koncernens forventninger til 2023. Der forventes et negativt driftsresultat (EBITDA) i intervallet 15-30 mio. kr.
Det Nordjyske Mediehus-koncernen beskæftiger sig med online aktiviteter, lokalaviser, dagblad, radio, lyd og distribution både lokalt, nationalt og i Skandinavien.
Hovedtal findes i det vedhæftede dokument
Nøgleord
Kontakter
For yderligere oplysninger:
Kontakt adm. direktør, Morten Vinther Jensen, på 40304597.
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Det Nordjyske Mediehus
Følg pressemeddelelser fra Det Nordjyske Mediehus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Nordjyske Mediehus
Det Nordjyske Mediehus tager konsekvensen af stærkt ændrede markedsvilkår15.2.2024 14:20:27 CET | Pressemeddelelse
Regnskabsåret 2023 er påvirket af markant ændrede markedsvilkår på annoncemarkedet.
Kevin Walsh ny ansvarshavende chefredaktør for Det Nordjyske Mediehus11.8.2023 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det Nordjyske Mediehus har udnævnt Kevin Walsh til ny ansvarshavende chefredaktør.
Karl Erik Stougaard stopper i Det Nordjyske Mediehus 24.4.2023 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Ansvarshavende chefredaktør Karl Erik Stougaard har besluttet at fratræde sin stilling i Det Nordjyske Mediehus. Opsigelsen er begrundet i familiemæssige og private hensyn.
Det Nordjyske Mediehus A/S skruer op for de kreative ambitioner og tilpasser organisationen1.11.2022 12:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det Nordjyske Mediehus har et ønske om at blive en endnu stærkere og mere kreativ samarbejdspartner overfor de nordjyske virksomheder. Det stiller yderligere krav til vores digitale tilbud og vores evne til at kunne rådgive strategisk om budskaber og performance på tværs af såvel nuværende og som kommende platforme. Vi har drevet det grafiske arbejde og erhvervskundesupporten godt gennem en årrække, men med de stigende krav i markedet og den digitale udvikling har det været naturligt at kigge efter en ekstern partner, der kan understøtte os bedst muligt i at indfri vores ambitioner. Det er nu lykkedes. Der er indgået aftale om et strategisk samarbejde med ZUPA ZITE-koncernen, som skal stå for etableringen og den daglige drift af et nyt DNMH Agency. Det nye bureau skal fungere som et stærkt kompetencecenter, der kan tilbyde endnu bedre kundeoplevelser, service og kreative produkter til vores erhvervskunder. ”Vi tror på, at aftalen med ZITE A/S om etableringen af DNMH Agency som et in-ho
Aalborg Stiftstidendes Fond bliver eneejer af Det Nordjyske Mediehus7.4.2022 17:03:06 CEST | Pressemeddelelse
Som et led i den fortsatte transformation af Det Nordjyske Mediehus har Aalborg Stiftstidendes Fond via aktieselskab Aalborg Stiftstidende indgået en aftale om overtagelse af minoritetsaktionærernes ejerandele i Nordjyske Holding A/S.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum