Det Nordjyske Mediehus tager konsekvensen af stærkt ændrede markedsvilkår

Regnskabsåret 2023 er påvirket af markant ændrede markedsvilkår på annoncemarkedet.

Foto: Torben Hansen, Det Nordjyske Mediehus

Det Nordjyske Mediehus-koncernen realiserede i 2023 et underskud før finansielle poster på knap 25 mio. kr. Resultat er negativ påvirket af ekstraordinære omkostninger, bl.a. i forbindelse med fratrædelser i efteråret 2023, på 16,5 mio. kr. Omsætningen blev 613 mio. kr. og faldt med knap 6% i forhold til 2022.

Årets resultat efter skat endte med et underskud på 16,4 mio. kr.

- Det er som forventet, og efter omstændighederne tilfredsstillende i et år, hvor især de primære indtægtsstrømme fra markedsføring på print er faldet markant. Vi har styr på driften under ekstreme markedsvilkår og endda evnet at afholde signifikante ekstraomkostninger indenfor udmeldte EBITDA for 2023, siger adm. direktør, Morten Vinther Jensen og fortsætter.

- Trods de negative, makroøkonomiske tendenser er ambitionen for Det Nordjyske Mediehus’ forretning uændret. Senest har Det Nordjyske Mediehus søsat en ny strategi for medieaktiviteterne. Denne strategi er ambitiøs mht. at skabe en langsigtet økonomisk bæredygtig medievirksomhed uafhængig af printprodukter. Vi ser ikke, at udviklingen vender for markedsføring på print – tværtimod. Og derfor vil vi ikke stiltiende se på, at vores forretningsgrundlag udhules. Vi ønsker at frigøre alle kræfter i den digitale transformation. Dette for at sikre, at vi også er relevante for nordjyderne i fremtiden ved at kunne tilbyde uafhængig journalistik i verdensklasse, samt stå på mål for Nordjylland.

På distributionsområdet har mediekoncernen i regnskabsåret 2023 på trods af faldende mængder formået, via optimering af omkostninger og salgspriser, at realisere en større stigning i indtjeningen. Bidraget fra distributionsaktiviteterne overgår markant forventningerne hertil i 2023.

I datterselskabet Nordiske Medier A/S koncernen, der udgiver erhvervsmedier primært i Danmark og Sverige, har der været et stort fokus på at løfte indtægtsstrømme fra abonnement og medlemskaber, hvilket er lykkedes i høj grad i 2023. I 2023 kommer ca. 40% af koncernens omsætning herfra – mod ca. 28% tilbage i 2019.

På trods af faldende omsætning fra printmarkedsføring er omsætningen vækstet med knap 3% fra 2022 til 2023. Der er i 2023 investeret i organisation og nye nicher. Udviklingen i resultatet er som forventet. Investeringerne i organisation og nicher vil fortsætte i kommende år, og med 100% overtagelse af aktiviteterne i Norge fra januar 2024 vil Nordiske Medier være en betydende aktør på B2B-markedet i Skandinavien.

Fortsat fald i indtægtsstrømme fra markedsførings- og indholdsindtægter fra print påvirker især koncernens medieaktiviteter i Nordjylland og dermed koncernens forventninger til 2024. Der forventes et driftsresultat (EBITDA) i intervallet minus 10 til plus 10 mio. kr. for koncernen som helhed.

Det Nordjyske Mediehus-koncernen beskæftiger sig med online aktiviteter, lokalaviser, dagblad, radio, lyd og distribution både lokalt, nationalt og i Skandinavien.